ABU ‘URWAH @ MA’MAR BIN RASHID AL-AZDI (95H-153H)
أَبُو
عُرْوَةَ مَعْمَرٌ بن راشد الأزدي
Dia dilahirkan di Basrah dan berhijrah ke San’a, Yaman
dan berkahwin dengan perempuan Yaman bernama Halimah dan meninggal dunia di situ.
Dia hadir
semasa al-Hasan al-basri meninggal dunia. Dikatakan, itulah titik permulaan
kesedaran dia mahu belajar agama. Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah dan seorang perawi siqah lagi sahih.
مَعْمَرٌ
[] MA’MAR BIN RASHID AL-AZDI
AL-HUDDANIY @ ABU URWAH BIN ABI UMAR AL-BASRI[1].
(95H - 153H[2])
[] AL-WAQIDI kata, dia meninggal
pada tahun 153 hijrah. YAHYA, AHMAD dan ALI kata, pada 154 hijrah. Menurut
AHMAD, dia meninggal sewaktu umurnya 58 tahun[3].
[] Dia asal Basrah tinggal di
Yaman[4].
Dia hadis semasa solat jenazah al-hasan al-Basri[5].
[] Ma’mar pernah kata: aku
menuntut ilmu pada tahun al-Hasan meninggal dunia. Dari situ, Aku duduk belajar
dengan Qatadah yang ketika itu umur aku 14 tahun. Aku tidak pernah dengar
hadisnya kecuali seakan-akan ilmu itu terpahat dalam dadanya[6].
[] Dia masuk ke San’a, mereka
tidak suka dia keluar. Maka ada orang suruh dia tinggal di yaman dengan cara
kahwinkan dia dengan seorang perempuan yaman[7].
[] KOMENTAR POSITIF;
A.
Kutub sittah[8].
B.
AL-TAQRIB kata, siqah, sabat,
fadhil[9].
C.
AL-KHALILI kata, Imam Syafie puji
dia[10].
D.
IBN HIBBAN kata, dia faqih,
hafiz, mutqin dan warak[11].
E.
IBN MAIN kata, orang yang sabat
sabat berkenaan hadis al-Zuhri adalah Ma’mar, Malik dan beberapa orang lagi[12].
IBN MAIN kata juga, Ma’mar lebih sabat hadis al-Zuhri berbanding Ibn Uyaynah[13].
OSMAN AL-DARIMI pernah tanya Ibn Main, siapakah yang lebih dia suka berkenaan
hadis al-Zuhri; sama ada Ibn Uyaynah atau Soleh bin Kaisan atau Yunus? Jawab
Ibn main: Semua itu adalah Ma’mar[14].
F.
AMRU BIN ALI kata, dia orang yang
paling benar[15].
G.
IJLI kata, orang basrah yang
tinggal di yaman. Dia siqah, lelaki yang soleh[16].
Dia siqah ma’mun[17].
H.
ABU HATIM kata, ma’mar tidak
riwayatkan hadis yang ada salah semasa di Basrah. Dia adalah soleh al-Hadis[18].
I.
YAAQUB BIN SYAIBAH kata, ma’mar
siqah, soleh, sabat berkenaan al-Zuhri[19].
J.
NASAIE kata, dia siqah, ma’mun[20].
K.
IBN JURAIJ kata, hendaklah kamu
berkawan dengan lelaki ini. Tidak ada lagi orang pada zaman ini yang lebih alim
berbanding ma’mar[21].
L.
IBN SAAD kata, dia ahli yaman
yang mempunyai kelebihan dan kedudukan yang tinggi pada dirinya sendiri[22].
M.
IBN MAIN kata, kalau Ma’mar
ceritakan hadis kepadamu yang dia ambil dari penduduk iraq, maka khilafilah dia
kecuali dari al-Zuhri dan Ibn Tawus. Kerana hadisnya dari mereka berdua adalah
musqatim.[23]
[] KOMENTAR NEGATIF;
[1] masyariq:1/244
[2] masyariq:1/244 | Kitab Mursyid kata, dia meninggal
pada 154. (Mursyid:1/98)
[3] masyariq:1/246
[4] masyariq:1/245
[5] masyariq:1/244
[6] masyariq:1/244
[7] masyariq:1/245
[8] masyariq:1/246
[9] Mursyid:1/98
[10] masyariq:1/245
[11] masyariq:1/246
[12] masyariq:1/245
[13] masyariq:1/245
[14] masyariq:1/245
[15] masyariq:1/245
[16] masyariq:1/245
[17] Mursyid:1/98
[18] masyariq:1/245
[19] masyariq:1/245
[20] masyariq:1/245
[21] masyariq:1/245
[22] masyariq:1/245
[23] masyariq:1/245
[24] masyariq:1/245
No comments:
Post a Comment