SAHABAT: ABU MUSA AL-ASY’ARI (44H)
Nama
betulnya adalah ABDULLAH BIN QAIS BIN SALIM. Gelaran Al-‘Asy’ari kerana sempena
asal keturunannya, iaitu Bani ‘Asy’ar, satu kabilah arab dari Yaman.
Dia
berasal dari Yaman, tetapi telah berhijrah ke Mekah sebelum zaman islam lagi.
Di mekah, dia berjumpa dengan Nabi dan memeluk islam.
Ibunya
bernama ZOBIYYAH BINTI WAHAB AL-‘ATQIYYAH ظبية
بنت وهب العكيّة yang al-Atqiyyah itu adalah
satu kabilah arab dari Yaman juga. Ibunya memeluk islam dan meninggal di
Madinah.
Abu
Musa terlibat dalam sejarah hijrah ke Habsyah. Dengan sebab itu, perang yang
pertama dia terlibat bersama dengan Nabi adalah perang Khaibar.
Sahabat
Nabi ini diceritakan dalam hadis bahawa pernah dihantar oleh Nabi menjadi
Gabenor di Yaman. Di era Umar pula, dilantik jadi gabenor di Basrah. Di era
Osman, dilantik jadi gabenor di Kufah.
Dia
pernah sampai ke Syam, iaitu dalam sejarah pembukaan kota terbabit bahkan
semasa ucapan Saidina Umar di Kota al-Jabiyyah (dalam Syria), dia turut hadir
dan mendengar ucapan tersebut.
Pada
tahun 17 Hijrah, Saidina Umar mengugurkan jawatan gabenor Basrah dari
al-Mughirah bin Syu’bah, lalu digantikan dengan Abu Musa. Dia antara orang utama
dalam sejarah pembukaan kota al-Asbahan, iaitu pada tahun 23 Hijrah.
Pada
era Osman menjadi Khalifah, Abu Musa digugurkan jawatan gabenor Basrah. Digantikan
dengan Abdullah bin ‘Amir bin Kuraiz.
Semasa
dia digugurkan jawatan tersebut, wang simpanannnya hanya 600 dirham. Selepas
itu, dia pun berhijrah ke Kufah.
Semasa
di Kufah, penduduk Kufah telah keluar beramai-ramai menuntut agar SA’ID BIN
AL-AS digugurkan dari jawatan pegawai Kufah dan meminta agar jawatan tersebut diberikan
kepada Abu Musa al-‘Asy’ari. Permintaan itu dimakbulkan oleh Saidina Osman. Pada
era Saidina Ali, jawatannya di kufah itu digugurkan.
Dalam
tragedy perang Siffin, Abu Musa al-‘Asy’ari adalah juru runding di pihak Saidina
Ali dalam peristiwa Tahkim, sedangkan di pihak Muawiyyah pula adalah Amru bin al-As.
Tidak
diketahui secara tepat, dia meninggal dunia di mana. Ada kata di mekah, dan ada
kata di Kufah. Demikian juga ulama berbeza pendapat berkenaan Tarikh kematiannya;
ada kata, 44 hijrah, ada kata 42 hijrah; ada kata 49 hijrah; ada kata 50
hijrah; ada kata 53 hijrah. Namun, ditarjihkan oleh al-Zahabi dan Ibn al-Jazari
pada tahun 44 hijrah.
Menurut
catatan sejarah, dikatakan bahawa dia berbadan rendah dan kurus serta berjanggut
nipis.
Dia
dikurniakan suara yang merdu, sehinggakan Nabi saw pernah memuji dia membaca
al-Quran dengan kata Nabi:
لقد أوتي هذا مزمارًا من مزامير آل داود
“Sesungguhnya
dia ini diberikan seruling dari segala seruling pengikut Daud”
Seorang
Tabiin (mukhadram) bernama Abu Osman al-Nahdi pernah berkata:
ما سمعت مزمارًا ولا طنبورًا ولا صنجًا أحسن من صوت أبي موسى الأشعري، إن
كان ليصلي بنا فنود أنه قرأ البقرة، من حسن صوته
“aku
tidak pernah dengar seruling, gendang dan sambal yang lebih baik berbanding suara
Abu Musa al-As’ari. Apabila dia menjadi imam solat kepada kami, pasti kami
berharap agar dia membaca surah al-Baqarah disebabkan keindahan suaranya”
No comments:
Post a Comment