Wednesday, March 16, 2022

LAIS BIN SA’AD BIN ABDUL RAHMAN BIN AL-HARIS AL-FAHMI ABU AL-HARIS AL-MISRI AL-QALQASYANDI (94H-175H)

 LAIS BIN SA’AD BIN ABDUL RAHMAN BIN AL-HARIS AL-FAHMI ABU AL-HARIS AL-MISRI AL-QALQASYANDI (94H-175H)

لَيْثٌ بن سعد بن عبدالرحمن بن الحارث الفهمي ابو الحارث المصري القلقشندي

 

Salah Seorang ulama fiqh yang terkenal sehingga dikatakan mempunyai mazhab sendiri yang disebut sebagai Mazhab al-Lais.

 

al-Imam al-Syafie pernah berkata:

 

الليث أفقه من مالك، إلا أن أصحابه لم يقوموا به

“al-Lais itu lebih faqih berbanding Malik. Namun, murid-muridnya tidak kembangkannya”

 

Dia dilahirkan di Qalqasyandah, Mesir, tetapi asal keturunannya adalah dari Farsi, iaitu dari ASBAHAN.

 

kealimannya dalam bidang fiqh amat dihormati oleh para ulama pada zaman itu. Seorang ulama bernama ABDULLAH BIN WAHAB AL-MISRI pernah berkata:

 

لولا الليث ومالك لضللنا

“kalau tidak kerana al-Lais dan Malik, sudah pasti kita akan tersesat”

 

Dia terkenal dengan zuhud serta pemurah, walaupun dia bukan dari kalangan orang kaya. Dikatakan bahawa setiap terjadi musim sejuk dan musim panas, dia pasti akan membuat majlis makan dengan menjemput orang-orang miskin; dijamukan mereka madu dan keju, sedangkan dia selalu hanya makan roti berlaukkan minyak zaitun sahaja.

 

Dikisahkan bahawa duit simpanannya selalu habis dengan memberi makan kepada fakir miskin menyebabkan wangnya selalu tidak cukup haul untuk membayar zakat.

 

Dia meninggal empat tahun sebelum kematian Imam malik.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, dan seorang perawi yang siqah lagi sahih.


*** 

[] AL-LAIS BIN SAAD BIN ABDUL RAHMAN AL-FAHMIY @ ABU AL-HARIS AL-IMAM AL-MISRIY (94H-175H[1])

 

[] Ada dakwaan mengatakan bahawa dari sudut keturunan bahawa dia berasal dari ASBAHAN. Namun, IBN YUNUS kata, tidak benar dakwaan tersebut. Dia dilahirkan di QARSYANDAH yang tidak jauh dengan AL-FUSTOT (mesir) [2].

 

[] Imam Syafie kata, al-Lais lebih faqih berbanding imam Malik. Hanya kerana, murid-murid al-Lais tidak menyebarkannya sahaja[3]. Menurut AMIN AL-HARARI bahawa IBN BUKAIR juga mengatakan perkara yang sama[4].

 

 

[] HARMALAH kata, aku dengar Imam Syafie kata: al-Lais amat ikuti atsar dari Malik[5].

 

[] ABU ZUR’AH kata: aku dengar Ibn Bukair kata: al-Lais lebih faqih berbanding Malik. Tetapi, penghormatan itu diberikan kepada Imam malik[6].

 

[] QUTAIBAH BIN SAID cerita bahawa MANSUR BIN AMMAR datang kepada al-Lais. Dia hantarkan kepadanya 1 ribu dinar. Rumah Ibn Lahi’ah terbakar. Al-Lais pun bagi wang 1 ribu dinar itu kepada Ibn Lahi’ah[7].

 

[] ABDULLAH BIN SOLEH berkata: aku berkawan dengan al-Lais selama 20 tahun. Tidak pernah makan malam dan siang kecuali pasti bersama orang ramai[8].

 

[] KOMENTAR POSITIF;

A.                  Kutub sittah[9].

B.                  Dianggap siqah oleh NASAIE[10].

C.                  IBN SAAD kata, dia sebuk dengan fatwa pada zamannya. Dia siqah dan banyak riwayat hadis yang sahih[11].

D.                 AHMAD (murid: AHMAD BIN SAAD AL-ZUHRI) kata, dia siqah sabat. Di tempat lain (murid: HAMBAL), lais lebih aku suka berbanding apa yang diriwayatkan dari AL-MAQBURI[12]. Di tempat ,ain (murid: ABDULLAH BIN AHMAD BIN HANBAL) kata, dia orang yang paling sahih riwayatkan hadis dari AL-MAQBURI, kerana dapat dibezakan antara dia ambil dari Abu Hurairah dari dia ambil dari BAPANYA yang ambil dari ABU HURAIRAH[13].

E.                  IBN AL-MADINI kata, dia siqah sabat[14].

F.                   IJLI kata, dia penduduk mesir yang siqah[15].

AL-TAQRIB kata, dia siqah, sabat, faqih, imam masyhur[16].


[1] berdasarkan riwayat IBN BUKAIR (Masyariq:1/224 | Mursyid:1/93)

[2] Masyariq:1/222

[3] masyariq:1/223

[4] Mursyid:1/93

[5] masyariq:1/223

[6] masyariq:1/223

[7] masyariq:1/223

[8] masyariq:1/223

[9] masyariq:1/223

[10] Masyariq:1/222

[11] Masyariq:1/222

[12] Masyariq:1/222

[13] Masyariq:1/222

[14] Masyariq:1/222

[15] Masyariq:1/222

[16] Mursyid:1/93


No comments:

Post a Comment