Monday, March 14, 2022

IBN JURAIJ (80H-150H)

IBN JURAIJ (80H-150H)

ابْنِ جُرَيْجٍ

 

Nama penuhnya adalah ABDUL MALIK BIN ABDUL AZIZ BIN JURAIJ AL-MAKKI. Dia dalam kalangan Atba’ al-Tabiin, dan terkenal dalam bidang fiqh, qiraat dan ilmu hadis. Dilahirkan di Mekah dan meninggal dunia di Baghdad. Menurut AL-SUN’ANI, dia ada dua gelaran, iaitu ABU AL-WALID dan ABU KHALID.


Atba’ al-Tabiin ini seorang ulama hadis, ahli qiraat serta ahli fiqh.

 

Asal keturunannya adalah ROM (Turki).  Dilahirkan di Mekah dan mati di situ.

 

Dia belajar dengan ‘ATA BIN ABI RABAH (27H-114H) selama 17 tahun. Sehinggakan cerita yang paling sabat berkenaan ‘ATA’ adalah dari IBN JURAIJ.

 

Selepas kematian ‘ATA’, dia melazimi pula dengan UMAR BIN DINAR (46H-126H) untuk menuntut ilmu selama 9 tahun.

 

Dia sudah menghimpun hadis-hadis sebelum pembukuan sahih bukhari dan Muslim yang dikenali sebagai السنن في الحديث

 

Dalam pada itu, berlaku sedikit komentar kecil tetapi berharga berkenaan Ibn Juraij ini, iaitu al-Zahabi menyatakan bahawa dia memang tidak dinafikan pernah berjumpa dengan al-Zuhri, tetapi berjumpa itu bukan bermakna dia belajar hadis dari al-Zuhri.

 

Menurut al-Zahabi lagi, Ibn Juraij ambil hadis dari al-Zuhri secara Ijazah dan Munawalah sahaja.

 

Walaupun dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah dan seorang perawi yang siqah, tetapi tidak semua riwayatnya diterima oleh semua ulama; iaitu apabila ada hadis bahawa dia ambil dari al-Zuhri.


KOMENTAR POSITIF;

(a)                Dianggap Siqah oleh AL-IJLI,

(b)               MUHAMMAD BIN UMAR kata, dia siqah dan banyak riwayat hadis.

(c)                ABU ZUR’AH AL-RAZI kata, dia salah seorang imam.

(d)                ‘ATA BIN ABI RABAH (gurunya) pernah kata, ibn Juraij adalah penghulu penduduk Hijaz.

(e)               YAHYA BIN SA’ID AL-ANSARI kata, dia soduq. Jika dia kata: حدثني, itu dia dengar hadis; jika dia kata: أنبأنا atau أخبرني, maka itu dia baca dari guru; kalau dia kata: قال, itu seiras angin.

 

KOMENTAR NEGATIF;

(a)                AL-ZAHABI anggap, hadis yang dia ambil dari AL-ZUHRI ada illat. HAL INI KERANA, dia ambil hadis dari al-Zuhri secara ijazah dan munawalah.

(b)               AHMAD kata, kalau Ibn Juraij kata قال فلان وقال فلان atau أُخبرت; itu bermakna dia ambil dari perawi perawi mungkar. Namun, apabila dia kata, أخبرني atau سمعت; itu bermakna perawi itu boleh diguna pakai.

 

KOMENTAR PERTENGAHAN;

(a)                IBN HIBBAN kata, dia salah seorang fuqaha’ ahli Hijaz, ahli qiraat dan ahli itqan. Namun, dia sering buat TADLIS.

(b)               AL-ZAHABI kata, dia al-imam al-allamah al-hafiz siqah. Namun, jika dia riwayatkan hadis secara عن, maka itu dia bertadlis.

Nama perawi ini disebut dalam sunan Abi daud untuk kali pertama, iaitu dalam hadis 86.

No comments:

Post a Comment