Friday, March 11, 2022

AL-HASAN BIN YASAR AL-BASARI (21H-110H)

 AL-HASAN BIN YASAR AL-BASARI (21H-110H)

الْحَسَنِ  بن يسار البصري

 

Salah seorang ulama yang sering namanya disebut, iaitu al-Hasan al-Basri. Dia dilahirkan di Madidah dan meninggal di Basrah. Pernah sampai ke Kabul dan Khurasan.

 

Bapanya adalah bekas hamba Zaid bin Sabit, dan ibunya bernama Khairah pula adalah bekas hamba kepada Ummu Salamah.

 

Semasa Saidina Umar dibunuh, dia berumur 2 tahun.

 

Dalam beberapa riwayat menyatakan bahawa semasa dia kecil, dia selalu menangis, Ummu Salamah pernah beberapa kali susukan dia sehingga dia menjadi anak susuan Ummu Salamah.

 

Semasa berumur 10 tahun, dia sudah menghafal al-Quran.

 

Dia dibesarkan di Hijaz dan ketika itu, sempat mendengar khutbah Saidina Osman, dan lihat kejadian Saidina Osman dibunuh.

 

Pada tahun 37 hijrah, dia berpindah ke Basrah untuk belajar di sana.  Pada tahun 43 hijrah, dia menjadi juru tulis kepada Rabi’ bin Ziyad al-Harisi (gabenor Khurasan) selama 10 tahun.

 

Selepas itu, dia balik ke Basrah. Di sana, dia mengajar dan mati di situ.

 

Wasil Bin ‘Ata’ (pengasas mazhab Muktazilah) adalah muridnya, yang bertembung dengan dia berkenaan “pelaku dosa dari kalangan muwahhidin”.

 

Dia berhujah menolak pendapat muridnya bahawa semua itu atas kehendak Allah.

 

Wasil bin ‘Ata mencipta satu teori bahawa pelaku dosa besar dari kalangan muslom berada di satu tempat antara dua tempat. Kepercayaan itu melebar sehingga tersebar fahaman Muktazilah.

 

Walaupun dia seorang tabiin, tetapi berlaku kekhilafan dalam kalangan ulama hadis berkenaan pertemuan al-Hasan al-Basri dengan Abu Hurairah.

 

Pendapat yang paling kuat mengatakan bahawa al-hasan al-basri tidak pernah berjumpa dengan Abu Hurairah. Justeru, sebarang periwayatan hadis yang didapati dalam sanad itu menggambarkan al-Hasan al-Basri ambil hadis dari Abu Hurairah menandakan riwayat tersebut tertolak kecuali dikuatkan dengan riwayat atau sanad yang lain.

 

Dia adalah rijal al-Kutub al-Sittah, dan dia adalah seorang perawi yang siqah lagi Sahih.

No comments:

Post a Comment