Sunday, March 27, 2022

SAHABAT: ABDULLAH BIN AMRU BIN AL-AS (27SH-65H)

 SAHABAT: ABDULLAH BIN AMRU BIN AL-AS (27SH-65H)

 عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو

 

Sahabat Nabi ini dilahirkan di mekah. Dia adalah anak sulong kepada sahabat Nabi yang terkenal, iaitu Amru bin al-As.

 

Dia ada kebolehan memahami dan bertutur dalam Siryani (Bahasa kitab injil dan taurat).

 

Dia masuk Islam di Mekah pada tahun ke 7 hijrah, iaitu sebelum bapanya memeluk islam (8H)

 

Selepas memeluk Islam, dia berhijrah ke Madinah, iaitu sebelum bapanya datang ke Madinah.

 

Dia terkenal sebagai orang yang suka mencatat. Dengan itu, dia ada satu yang disebut الصحيفة الصادقة iaitu himpunan catatan apa yang dia dengar dan lihat dari Nabi saw.

 

Semasa perang siffin, dia berpihak kepada Muawiyyah, itupun atas arahan bapanya. Dan dia taat itu sebab dalam hadis bahawa Nabi saw suruh seseorang anak taat kepada bapanya.

 

Namun, semasa perang, dia hanya hadir tanpa melakukan sebarang perkara yang melibatkan perang. Bahkan selepas kejadian perang, dia menampilkan penyesalan kerana turut hadir sama.  

 

Penyesalannya itu dapat diketahui melalui satu ucapan dia: “Demi Allah, aku berharap bahawa aku mati 10 tahun sebelum kejadian Siffin. Demi Allah, aku tidak hayunkan pedang langsung, tidak menikam dengan tombak langsung, tidak memanah langsung. Aku berharap aku tidak hadir. Aku minta ampun dengan Allah dan bertaubat kepadaNya”

 

Dia antara orang yang terlibat dalam sejarah pembukaan Syam. Bahkan, terlibat sama dengan bapanya membuka Mesir.

 

Pada tahun 41 hijrah, Muawiyyah lantik dia jadi gabenor Kufah. Selepas bapanya meninggal, Muawiyyah lantik dia ganti bapanya menjadi gabenor Mesir.

 

Para ulama tidak sepakat berkenaan tempat dia meninggal. Ada kata, di Asqalan (Palestine); ada kata di Mesir; ada kata, di Taif; ada kata, di Syam.

 

Menurut ceritanya, sebelum dia meninggal, dia ditimpa sakit mata sehingga buta.

No comments:

Post a Comment