Saturday, March 26, 2022

HISHAM BIN ABI ABDILLAH AL-DASTUWAIE (74H-154H)

 HISHAM BIN ABI ABDILLAH AL-DASTUWAIE (74H-154H)

هِشَامٍ بن ابي عبدالله الدستوائي

 

Salah seorang rijal al-Kutub al-Sittah ini berasal dari Basrah dan pernah sampai ke Syam. Dia adalah bapa kepada Muaz bin Hisham dan juga dari kalangan Tabie al-Tabiin.

 

Dia mendapat gelaran al-Dastuwai الدستوائي yang berasal dari tempat bernama Dastuwa (sekarang di salah satu tempat di Iran), bukan kerana dia berasal dari sana. Dikatakan bahawa dia seorang saudagar kain yang hampir semua kain dia ambil dari Dastuwa sehingga dia mendapat gelaran al-Dastuwaie.

 

Dalam kitab al-Siyar, al-Imam al-Zahabi ada menyatakan bahawa Hisham adalah seorang al-Qadari, al-Muktazili, al-Jahmmi dan syiah al-Rafidhi. Namun, didapati bahawa dia tidak pernah menyeru manusia kepada aliran fahaman bid’ah yang dia anuti.

 

Dengan sebab itu, kebanyakkan ulama hadis menerima dan beramal dengan riwayatnya.  Turut mengakui hal ini adalah Imam Ahmad bin Hanbal dan Ibn Sa’id.

 

Dalam pada itu, tidak sedikit juga dari kalangan ulama hadis yang berhati-hati dengan riwayatnya. 

 

Sepertimana kita tahu, antara ulama yang amat keras dan tegas terhadap Ahli Bid’ah adalah Imam Malik. Hal ini berbeza dengan pendekatan sebilangan ulama hadis seperti Imam Bukhari dan Muslim yang masih lagi menerima riwayat ahli Bid’ah, tetapi dengan syarat-syarat yang ketat; antara syarat-syaratnya adalah  kandungan matan hadis riwayatnya tidak mempunyai sebarang unsur kebid’aahannya.

 

Namun begitu, imam Malik, Ibn Sirin dan sealiran dengan mereka lebih tegas. Mereka tidak akan terima sebarang riwayat dari ahli Bid’ah, walaupun kandungan matan hadis itu tidak menyeru kepada fahamannya.

 

Memahami ini, tidak hairan nama Hisham tidak terdapat langsung dalam Muwatta’.

 

Menurut beberapa kisah menarik berkenaan Hisham adalah, diceritakan bahawa dia tidak dapat tidur dalam keadaan pelita dipadamkan. Pernah suatu hari, isterinya bertanya berkenaan hal itu. Dia menjawab: Setiap kali pelita dipadamkan, aku teringat kegelapan alam kubur.

 

Dia perawi siqah dan sahih. Namun, jika dalam riwayatnya ada unsur menegakkan fahaman bid’ahnya, maka riwayat tersebut tidak boleh diterima.

No comments:

Post a Comment