Saturday, July 8, 2023

AMRU BIN SYUAIB BIN MUHAMMAD BIN ABDULLAH BIN AMRU BIN AL-AS BIN WAIL AL-QURASHI AL-SAHMI السهمي AL-HIJAZI @ ABU IBRAHIM

 

عَمْرِو بْنِ شُعَيْبٍ

[] AMRU BIN SYUAIB BIN MUHAMMAD BIN ABDULLAH BIN AMRU BIN AL-AS BIN WAIL AL-QURASHI AL-SAHMI السهمي AL-HIJAZI @ ABU IBRAHIM  (Ada kata: ABU ABDILLAH AL-MADANI @ AL-TOIFI) [1].

 

[] AL-DARAQUTNI kata, dia bukan tabiin. namun, dia ambil hadis dari 20 orang tabiin, bahkan lebih dari 20 orang. Pendapat AL-DARAQUTNI ini dibantah oleh AL-MUZI dengan mengatakan bahawa AMRU sempat berjumpa dengan beberapa orang sahabat seperti ZAINAB BINTI ABI SALAMAH dan AL-RUBAIYYI’ BIN MUAWWIZ.[2]

 

[] menurut ABU HATIM, dia tinggal di mekah dan keluar ke Taif. AL-ZAHABI kata, dia faqih penduduk Toif serta ulama hadis di situ. dia banyak berulang alik ke Mekah untuk menyebarkan ilmu. Namun, hartanya ada di Toif[3].

 

[] KOMENTAR POSITIF;

A.                  Dianggap siqah oleh IJLI, NASAIE, AHMAD BIN SAID AL-DARIMI[4].

B.                  ALI BIN ADAM kata, dia soduq[5].

 

[] KOMENTAR PERTENGAHAN;

C.                  AL-QATTAN kata, dia siqah dan boleh dibuat hujah[6]. Dalam riwayat ALI BIN AL-MADINI yang ambil dari YAHYA BIN SAID pula kata, hadisnya di sisi kami adalah wahin[7].

D.                 IBN UYAYNAH kata, hadisnya di sisi manusia ada yang tak kena[8].

E.                  AHMAD (dari murid AL-MAIMUNI[9]) kata, baginya banyak yang mungkar. Namun, hadisnya ditulis dan muktabar. Adapun untuk dibuat hujah, maka itu tidak boleh[10]. Dalam riwayat ABU DAUD yang ambil dari AHMAD pula kata, ulama hadis ambil sikap terpulang untuk nak terima atau tidak terhadap hadis yang dia ambil dari bapanya dan ambil dari atuknya. kalau mahu ambil, maka mereka ambil. Kalau tidak mahu ambil, maka mereka tinggalkan[11].

F.                   AL-AJURRI kata, aku tanya ABU DAUD, apakah Amru bin Syuiab adalah hujah? Jawab Abu Daud: tidak. Hatta dengan setengah hujah pun tidak (boleh jadi hujah)[12].

KESIMPULAN IBN HAJAR: ramai manusia anggap dia doif secara mutlak. Namun, jumhur ulama anggap dia siqah. Ada sesetengah pula anggap doif pada hadis yang dia ambil dari bapanya yang ambil dari atuknya. Hadis yang dia ambil dari bapanya, kadangkala dia riwayatkan secara tadlis kecuali jika dia riwayatkan dengan حدثني ابي. Maksud dengan atuknya adalah ABDULLAH BIN AMRU, bukan MUHAMMAD BIN ABDILLAH. Hal ini dipertegaskan oleh SYUAIB yang dengar dari ABDULLAH di beberapa tempat[13].


[1] Masyariq:1/142

[2] Masyariq:1/145

[3] Masyariq:1/143

[4] Masyariq:1/145

[5] Masyariq:1/143

[6] Masyariq:1/143 | mursyid:1/75

[7] Masyariq:1/143| mursyid:1/75

[8] Masyariq:1/143

[9] mursyid:1/75

[10] Masyariq:1/143

[11] Masyariq:1/143

[12] Masyariq:1/144 | mursyid:1/75

[13] Masyariq:1/145

No comments:

Post a Comment