Sunday, July 9, 2023

AL-ZUBAIR BIN AL-AWWAM (28SH-36H) - SAHABAT

الزبير بن العوام

[] AL-ZUBAIR BIN AL-AWWAM (28SH-36H)

 

[] Dia adalah sepupu Nabi, iaitu ibunya bernama SOFIYAH BINTI ABDUL MUTTALIB adalah adik beradik dengan ABDULLAH. Dia juga anak saudara kepada KHADIJAH BINTI KHUWAILID, iaitu AL-AWWAM itu adalah adik kepada KHADIJAH.

 

[] Dia adalah suami kepada Asma’ binti Abi Bakar. Bermakna, dia adalah menantu kepada Abu Bakar al-Siddiq.

 

[] Dia memeluk Islam ketika umurnya 16 tahun. Ada kata, 12 tahun. Ada kata, 8 tahun. Ada dakwaan mengatakan, dia adalah orang yang ke-4 atau ke-5 yang terawal memeluk islam, iaitu ketika dakwah islam dilakukan secara sir dan orang Islam selalu berhimpun di rumah al-Arqam bin al-Arqam. Dia Islam di tangan Abu Bakar al-Siddiq.

 

[] Dia turut sama berhijrah ke Habsyah. Tetapi, dia tidak duduk lama di situ. Selepas itu, dia berkahwin dengan Asma’ binti Abi Bakar. Kemudian, dia pun berhijrah ke Madinah.

 

[] tidak lama sampai di madinah, Asma’ melahirkan anaknya yang bernama ABDULLAH BIN AL-ZUBAIR.

 

[] Dia terlibat semua perang yang melibatkan Nabi saw. Dia adalah panglima perang paling kanan dalam perang badar. Semasa sampai di Mekah dalam sejarah Fath Mekah, dia salah seorang dari tiga orang pemegang bendera Muhajiirin.

 

Di era Umar jadi Khalifah, Umar suruh dia terlibat bersama Amru untuk membantu dalam usaha Fath Mesir.

 

[] Selepas kematian Saidina Osman, dia keluar ke Basrah untuk menuntut bela kematian Saidina Osman. Dia terbunuh dalam perang jamal. Dibunuh oleh AMRU BIN JARMUZ. Kejadian itu berlaku pada bulan RAJAB tahun 36 Hijrah. Ketika itu, umurnya 64 tahun.

 

[] keluarganya:

a.                  Bapanya: al-Zubair bin al-Awwam.

b.                  Ibunya: Sofiyah binti Abdul Muttalib.

c.                   Adik beradik:

a.      Al-Saib bin al-Awwam (ibu: Sofiyah)

b.      Abdul Rahman bin al-Awwam (ibu: Ummu al-Khair Umaymah)

c.       Abdullah bin al-Awwam (ibu: Ummu al-Khair Umaymah).

d.      Abd al-Kaabah bin al-Awwam (ibu: Sofiyah)

e.      Ummu Habibah binti al-Awwam (ibu: Sofiyah)

f.        Zainab binti al-Awwam

g.       Hindun binti al-Awwam

h.      Ummu al-Saib binti al-Awwam.

 

[] Dia digelar dengan الحواري لرسول الله kerana dalam hadis—daripada Jabir bin Abdillah berkata bahawa Nabi saw bersabda:

 

عَنْ جَابِرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ يَأْتِينِي بِخَبَرِ القَوْمِ يَوْمَ الأَحْزَابِ؟» قَالَ الزُّبَيْرُ: أَنَا، ثُمَّ قَالَ: «مَنْ يَأْتِينِي بِخَبَرِ القَوْمِ؟» ، قَالَ الزُّبَيْرُ: أَنَا، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ لِكُلِّ نَبِيٍّ حَوَارِيًّا وَحَوَارِيَّ الزُّبَيْرُ» - البخاري, 2846

Siapakah yang datang kepadaku membawa berita kaumnya pada hari Ahzab? Jawab al-Zubair: aku. Kemudian Nabi saw bertanya lagi: siapakah yang membawakan berita kaumnya kepadaku? Jawab al-Zubair: aku. Nabi saw pun berkata: Sesungguhnya bagi setiap Nabi itu ada hawari. Dan hawari aku adalah al-Zubair

 

[] Semasa Saidina Umar dekat dengan saat kematian, beliau ada mencadangkan 6 calon khalifah. Salah seorangnya adalah AL-ZUBAIR. 

No comments:

Post a Comment