Friday, February 25, 2022

SYU’BAH BIN AL-HAJJAJ (83H-160H)

 

شُعْبَةُ

[] SYU’BAH BIN AL-HAJJAJ BIN AL-WARD AL-ITQI العتكي AL-AZDI الأزدي @ ABU BASTOM AL-WASITI AL-BASRI @ TABIIN (83H - 160H[1])

 

[] IBN SAAD kata, dia meninggal di Basrah[2].

 

[] Dia orang yang mula-mula sekali mencari rijal hadis di Iraq. SOLEH JAZRAH kata: Syu’bah adalah orang yang mula-mula sekali bercerita berkenaan rijal, diikuti Qattan, kemudian Ahmad dan Yahya[3].

 

[] MUSLIM BIN IBRAHIM kata, aku tidak pernah nampak SYU’BAH apabila masuk waktu solat kecuali aku dapati dia sedang menunaikan solat[4].

 

[] AL-NADHAR BIN SYUMAIL kata, aku tidak jumpa orang yang amat kasihi orang miskin seperti dia[5].

 

[] QURRAD ABU NUH bercerita: Syu’bah nampak aku pakai satu jubah. Dia tanya: berapa harga jubah kamu ini? Dijawab: 8 dirham. Dia pun berkata: Celaka kamu. Kamu tidak takut kepada Allah sehingga kamu pakai jubah berharga 8 dirham, sedangkan kamu boleh pakai jubah dengan harga 4 dirham, dan 4 dirham berbaki kamu sedekahkan kepada orang miskin. Aku jawab: aku bersama dengan kaum yang bersegak. Dia kata: untuk apa kamu bersegak bersama dengan mereka[6].

 

[] Menurut satu kisah menarik yang diceritakan Imam al-Khatib al-Baghdadi dalam kitab al-Rihlah fi Talabil Hadith, bahawa ketika di Kufah, dia mendengar satu hadis dari Abu Ishaq al-Sabiie, iaitu hadis (sabda Nabi SAW);

 

مَنْ ‌تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الوُضُوءَ ‌ثُمَّ ‌صَلَّى ‌رَكْعَتَيْنِ فاستغفر الله إلا غَفَرَ لَهُ

"Sesiapa mengambil wudhuk, lalu mengelokkan wudhuknya, kemudian dia mengerjakan solat 2 rakaat, kemudian beristighfar (memohon ampun) kepada Allah, nescaya Allah akan mengampunkannya".

 

Kata Abu Ishaq: hadis ini diambilnya dari Abdullah bin 'Ato, yang dia ambil dari 'Uqbah bin 'Amir (sahabat Nabi).

 

Syu'bah berkata: aku bertanya Abu Ishaq; apakah Abdullah bin 'Ato' mendengarnya langsung dari 'Uqbah bin 'Amir RA?

 

Abu Ishaq tidak menjawabnya. Lalu dikatakan kepadaku: pergilah kamu ke Mekah, bertemu sendiri dengan 'Abdullah bin Ato', dia tinggal di sana.

 

Syu'bah mengembara ke Mekah (dari Kufah). Walaupun ketika itu musim haji, namun kata dia: aku mengembara ke Mekah ketika itu bukan kerana haji, tetapi semata-mata kerana hadis tersebut.

 

Di Mekah dia dapat bertemu 'Abdullah. Abdullah berkata: Sa'ad bin Ibrahim yang memberitahu kepadaku hadis tersebut. Pergilah kamu ke Madinah kerana Saad tinggal di Madinah. Syu'bah mengembara pula ke Madinah.

 

Di Madinah apabila bertemu Saad bin Ibrahim dia memberitahu kepadaku: hadis itu diberitahu kepadaku oleh Ziyad bin Mikhraq. Dia tinggal di Basrah. Kata Syu'bah; lalu aku mengembara pula ke Basrah.

 

Di Basrah, bila aku bertanya Ziyad. dia berkata: engkau tidak akan sudi mendengarnya jika aku beritahu dari siapa aku mendengar hadis tersebut. Namun aku berkeras agar dia memberitahunya. Lalu Ziyad memberitahu; hadis itu diberitahu kepadaku oleh Syahr bin Hausyab (yang mendakwa dia mengambil hadis itu) dari Abu Rayhanah dan Abu Rayhanah pula mengambilnya dari sahabat Nabi 'Uqbah bin 'Amir RA.

 

Mendengar nama Syahr bin Hausyab, Syu'bah menjadi sangat kecewa, kerana Syahr diragui periwayatannya oleh setengah ulamak pengumpul hadis ketika itu. Syu'bah berkata: hadis tersebut dirosakkan oleh kewujudan Syahr dalam rantaian sanadnya. Jika hadis ini soheh dari Nabi SAW, nescaya ia lebih aku sukai dari keluargaku, hartaku, malah dari sekelian manusia di bumi"

 

[] Dia terkenal sebagai ulama hadis yang meriwayatkan hadis secara makna. Tambahan pula, dia tidak terkenal dengan kefaqihan dan ijtihad fiqh. Dengan sebab itu, walaupun dia digelar al-Sauri sebagai Amirul mukminin dalam ilmu hadis, riwayatnya tidak diterima oleh Imam Abu Hanifah

 

[] KOMENTAR

A.                  Kutub sittah[7].

B.                  SAURI kata, syu’bah adalah amirul mukminin dalam hadis[8].

C.                  SYAFIE kata, tanpa syu’bah pasti tidak diketahui ilmu hadis di iraq[9].

D.                 YAZID BIN ZURAI’ kata, syu’bah adalah orang yang paling benar dalam hadis[10].

E.                  ALI BIN ADAM kata, dia siqah, hafiz, mutqin, amirul mukminin dalam hadis[11].

F.                   AHMAD kata, dia lebih sabat berkenaan hadis hukum berbanding al-‘A’mash. Dia amat alim dalam bidang hadis. Tanpa syu’bah sudah pasti hilang hadis hukum. Syu’bah lebih baik hadis berbanding Sauri. Hadis di era lain tidak sehebat pada era syu’bah[12].

G.                 AHMAD dari anaknya: Syu’bah adalah umat yang satu dalam ilmu rijal. Dia celik dalam hadis, tasabbut dan amat cerah berkenaan rijal[13].

H.                 NASAIE kata, aku tanya ABU ABDILLAH, siapa yang lebih sabat antara SYU’BAH dan SUFYAN? Jawab ABU ABDILLAH: sufyan adalah hafiz, dia lelaki soleh. Syu’bah pula lebih sabat dan lebih soleh darinya[14].

I.                    HAMMAD BIN SALAMAH kata, kalau kamu mahu tahu ilmu hadis, lazimi Syu’bah[15].

J.                    HAMMAD BIN ZAID kata, aku tidak peduli orang menyalahi aku apabila aku sepakat dengan Syu’bah. Apabila syu’bah menyalahi aku pada sesuatu perkara, pasti aku akan tinggalkan hal itu[16].

K.                  DARAQUTNI kata dalam Ilal, dia banyak kali buat silap dalam menyebut nama perawi kerana terlalu sebuk dengan hafal matan hadis.



[1] Masyariq:1/117

 [2] Masyariq:1/117

 [3] Masyariq:1/117

 [4] Masyariq:1/117

 [5] Masyariq:1/117

 [6] Masyariq:1/117

 [7] Masyariq:1/117

 [8] Masyariq:1/117

 [9] Masyariq:1/117

 [10] Masyariq:1/117

 [11] Masyariq:1/117

 [12] Masyariq:1/117

 [13] Masyariq:1/117

 [14] Masyariq:1/117

 [15] Masyariq:1/117

 [16] Masyariq:1/117

 


No comments:

Post a Comment