ABU
ZUBAIR MUHAMMAD BIN MUSLIM BIN TADRUS AL-MAKKI (128H)
أَبو
الزُّبَيْرِ محمد بن مسلم بن تدرس المكي
Dari
sudut Ilmu al-Jarh wa al-Ta’dil, terdapat pujian dan kritikan terhadap perawi
hadis ini seperti berikut:
Kalangan
yang Ta’dil (memuji) beliau:
n
Al-‘Ijli
kata, dia tabiin yang siqah.
n
Ya’la
bin ‘Ata kata, dia orang paling sempurna akal dan hafazan.
n
Yahya
bin Ma’in dan Nasaie kata, dia siqah.
n
‘Ali
bin al-Madini kata, dia siqah lagi sabat.
n
‘Ata
bin Abi Rabah kata, Abu Zubair orang yang paling hafal hadis dalam kalangan
kami.
n
Ahmad
bin Hambal kata, dia tidak ada sebarang masalah.
Kalangan yang tajrih (kritik)
dia pula:
n
Ibn ‘Adi kata, dia adalah
siqah. Cuma ada sesetengah perawi doif meriwayatkan hadisnya sehingga dia
dianggap sebagai perawi doif.
n
Abu Zur’ah, Abu Hatim dan
al-Bukhari tidak berhujah dengan hadis riwayat Abu al-Zubair.
n
Ibn Hazm tidak menerima
riwayat Abu Zubair kecuali jika dia ambil hadis dari Jabir bin Abdullah sahaja.
n
Al-Zahabi kata, di sana
terdapat ulama memandang aib pada hadis riwayatnya seperti tadlis.
Walaubagaimana pun, al-Zahabi anggap ia tidak doif.
n
Al-‘Azim Abadi dalam kitab Aun
al-Ma’bud menyatakan, majoriti ulama anggap dia siqah. Namun, ada sesetengah
ulama menganggap dia doif kerana dia banyak melakukan tadlis.
n
Burhanuddin al-Halabi menyebut
dalam kitab al-Tabyiin Li Asma’ al-Mudallisin bahawa Abu al-Zubair terkenal
dengan tadlis.
No comments:
Post a Comment