Monday, February 28, 2022

ABU BAKAR MUHAMMAD BIN BASYSYAR BUNDAR (167H-252H)

 

مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ

[] MUHAMMAD BIN BASYSYAR BIN OSMAN BIN DAUD BIN KAISAN AL-‘ADBI @ ABU BAKAR AL-HAFIZ AL-BASRI @ BUNDAR (167H –  252H[1])

 

[] Dia dilahirkan di tahun HAMMAD BIN SALAMAH meninggal dunia. Hammad meninggal tahun 167 Hijrah[2].

 

[] Dilahirkan di Basrah dan membesar di situ. Selama ibunya masih hidup, dia tidak keluar dari basrah. Selepas ibunya meninggal dhnia, dia pun jelajah mencari ilmu. Dia pernah berkata;

 

أردت الخروج فمنعتني أمي، فأطعتها، فبورك لي فيه

Aku mahu keluar (dari basrah), tetapi ibu aku melarang. Aku pun taat ibuku. Aku pun diberikan keberkatan dengan sebab ketaatan itu”

 

[] Salah seorang dari 9 orang guru hadis kepada imam sittah yang ambil hadis tanpa perantara.

 

[] IBN KHUZAIMAH kata: aku dengar BUNDAR kata bahawa aku berbeza dengan YAHYA BIN SAID AL-QATTAN (110H – 178H) lebih dari 20 tahun.

 

[] ABU DAUD kata, aku tulis hadis dari Bundar lebih kurang 50 ribu hadis[3]. AL-BUKHARI ambil hadis darinya sebanyak 250 hadis dalam sahihnya. Muslim pula, ambil sebanyak 460 hadis dalam sahihnya.

 

[] IBN KHUZAIMAH kata bahawa BUNDAR berkata: kamu tidak duduk dalam majlis aku ini kecuali kamu hafal semua hadis yang aku keluarkan

 

[] KOMENTAR;

A.                  Kutub sittah.

B.                  AL-IJLI kata, dia penduduk basrah yang siqah dan banyak riwayat hadith.

C.                  ABU HATIM kata, dia soduq.

D.                 AL-NASAIE kata, dia soleh dan لا بأس به

E.                  IBN HIBBAN sebut namanya dalam al-Siqaat. Katanya, dia hafiz hadis dan dia baca hadis berdasarkan hafalannya.

F.                   IBN KHUZAIMAH kata, telah menceritakan kepada kami imam pada zamannya, iaitu MUHAMMAD BIN BASYSYAR.

G.                 AL-BUKHARI kata dalam sahihnya, aku tulis BUNDAR, dia menyebut hadis secara sanad. Kalau tidak kerana bersangatan siqahnya, pasti dia riwayatkan hadis secara mukatabah.

H.                 AL-DARAQUTNI kata, dia dari kalangan huffaz asbat.

 

[] KOMENTAR NEGATIF;

I.                    ABU HAFSH AL-FALLAS bersumpah bahawa BUNDAR seorang pembohong apabila dia riwayatkan hadis dari YAHYA

J.                    IBN MA’IN anggap dia doif.

ABU AL-FATH kata, ramai manusia menulis berkenaan BUNDAR dan menerimanya. Tetapi, mereka tidak kemukakan komentar YAHYA BIN MA’IN dan AL-QAWARIRIY yang mentajrihkannya. Aku tidak nampak seorangpun menyebut berkenaan Bundar kecuali yang baik sahaja


[1] Sepertimana dalam riwayat al-Bukhari – masyariq:1/114

[2] Mashyariq:1/114

[3] Mashyariq:1/114


No comments:

Post a Comment