ABU MUAWIYYAH MUHAMMAD BIN KHOZIM AL-DHORIR
(113H-194H)
أَبُو مُعَاوِيَةَ
مُحَمَّدُ بْنُ خَازِمٍ الضرير
Dia berasal dari kufah dan berlegar di sekitar Baghdad
dan Kufah dan meninggal di Kufah.
Ada beberapa kritikan yang dilakukan oleh ulama
berkenaan beliau seperti berikut;
Pertama, didakwa bahawa beliau seorang penganut
Murji-ah. Hal ini mengikut dakwaan ramai ulama seperti Abu Hatim bin Habban
al-Basti, Ahmad bin Soleh al-Jili, Ibn Hajar al-Asqalani, al-Zahabi, al-Waqidi
dan Ya’qub bin Syaibah al-Sadusi.
Lebih berat dari itu, Abu Daud menyatakan bahawa dia
adalah ketua penganut Murji-ah di Kufah. Abu Zur’ah al-Razi pula kata, dia
bukan sekadar penganut, bahkan menyeru manusia kepada fahaman tersebut.
Kedua, didakwa dia seorang mudallis sepertimana kata
Ahmad bin Hamzah bin Abi Tahir, al-Waqidi dan Ya’qub bin Syaibah al-Sadusi.
Ketiga, didakwa bahawa dia mudhtarib kecuali hadis
yang dia ambil dari al-A’mash sahaja, sepertimana kata Ahmad bin Hanbal dan
Abdul Rahman bin Yusuf bin Khirash.
Keempat, didakwa bahawa dia seorang ada buat silap dan
waham dalam periwayatan hadis, sepertimana kata Ibn Hajar al-Asqalani dan Yahya
bin Ma’in.
Kelima, lebih berat lagi, ada menganggap dia seorang
pemungkar hadis, andai dia ambil hadis dari Ubaidullah bin Umar bin al-Khattab,
sepertimana kata Yahya bin Ma’in. Dalam kata lain, jika dia ambil hadis dari Ubaidullah,
maka riwayatnya itu hendaklah ditolak.
Dalam pada itu, terdapat beberapa factor yang
menyebabkan riwayatnya diterima dengan alasan berikut:
Pertama, dia salah seorang dari rijal kutub sittah.
Kedua, beliau diakui seorang yang penghafaz hadis
serta tekun, sepertimana kata Abu Hatim bin Habban al-Basti, al-Waqidi dan
al-Zahabi.
Ketiga, dia disenaraikan juga sebagai salah seorang
perawi siqah, sepertimana kata Ahmad bin Soleh al-Jili, Ibn Hajar al-Asqalani,
al-Waqidi dan Ya’qub bin Syaibah al-Sadusi.
Keempat, yang paling dipercayai adalah apabila dia
mengambil hadis dari al-‘Amash (seperti dalam hadis ini), kerana dia amat hafal
hadis yang dia belajar dari al-A’mash tersebut. Hal diperakui oleh ramai ulama
seperti Ahmad bin Hanbal, Ibn Hajar al-Asqalani, al-Zahabi, Abdul Rahman bin
Yusuf bin Khirash dan Yahya bin Main
No comments:
Post a Comment