Wednesday, July 6, 2022

SAHABAT: ALI BIN ABI TALIB (23SH-40H)

 SAHABAT: ALI BIN ABI TALIB (23SH-40H)

عَلِيٍّ بن ابي طالب

 

Nabi saw menggelarkannya sebagai ABU TURAB. Menurut riwayat Ibn ‘Asakir, al-Tabarani dan al-Haisami, dia digelarkan dengan ABU TURAB kerana satu hari Nabi saw ternampak dia tidur di tanah. Dengan itu, nabi saw menggelarkannya sebagai ABU TURAB.

 

 

Dia adalah orang yang mula-mula sekali memeluk islam dari kalangan kanak-kanak. Dikatakan bahawa dia dilahirkan 30 bulan selepas serangan tentera bergajah.

 

Ibunya adalah FATIMAH BINTI ASAD BIN HASHIM BIN ABDUL MANAF. Dan berkahwin dengan Fatimah binti Rasulillah pada tahun ke-2 Hijrah.

 

Dia hijrah ke Madinah selepas tiga hari nabi saw hijrah ke Madinah. Semasa di Madinah, dia dipersaudarakan dengan nabi saw.

 

Dia terlibat dalam perang badar dan semua perang selepas itu kecuali perang Tabuk sahaja. Hal ini kerana, dia diamanahkan agar menjaga Madinah ketika nabi saw keluar dari Madinah.

 

Dia dilantik menjadi khalifah tahun 35H di Madinah. Dia memerintah hanya 5 tahun 3 bulan sahaja. Semasa menjadi khalifah, dia mengalih pusat pemerintahan islam ke Kufah.

 

Kisah Ali ketika perang tabuk yang tidak ikut serta ke medan tabuk:

 

عَنْ مُصْعَبِ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ إِلَى تَبُوكَ، وَاسْتَخْلَفَ عَلِيًّا، فَقَالَ: أَتُخَلِّفُنِي فِي الصِّبْيَانِ وَالنِّسَاءِ؟ قَالَ: «أَلاَ تَرْضَى أَنْ تَكُونَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ، مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَيْسَ نَبِيٌّ بَعْدِي» - البخاري, 4416[1]

Sa’ad berkata: Nabi saw keluar ke tabuk, dan Nabi melantik Ali sebagai pemangku (untuk menjaga Madinah). Ali berkata: apakah kamu tinggalkan aku untuk menjaga kanak-kanak dan perempuan? Jawab nabi saw: Apakah kamu tidak suka bahawa kamu dari kalangan aku sepertimana kedudukan Harun di sisi Musa? Cuma tidak ada nabi selepas dari aku sahaja”

 

Berkenaan Saidina Ali dipersaudarakan dengan Nabi saw:

 

عَنْ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: آخَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ أَصْحَابِهِ فَجَاءَ عَلِيٌّ تَدْمَعُ عَيْنَاهُ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ آخَيْتَ بَيْنَ أَصْحَابِكَ وَلَمْ تُؤَاخِ بَيْنِي وَبَيْنَ أَحَدٍ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَنْتَ أَخِي فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ» - الترمذي, 3720[2]

Ibn Umar berkata: Rasulullah saw persaudarakan antara sahabat-sahabat. Ali pun datang dalam keadaan menitis air dari dua matanya. Dia berkata: Wahai Rasulullah, kamu saudarakan antara sahabat-sahabat kamu, tanpa kamu persaudarakan aku dengan seorang pun. Nabi saw pun berkata kepadanya: Kamu adalah saudaraku di dunia dan akhirat”

 

Nabi saw anggap dia sebagai maula nabi:

 

عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ، أَوْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ - شَكَّ شُعْبَةُ - عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ» - الترمذي, 3713[3]

“Sekiranya aku menjadikan seorang wali (penolong), maka Ali adalah walinya”

 

Nabi kata, Ali adalah wali bagi nabi selepas nabi wafat;

 

عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ، قَالَ: بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَيْشًا وَاسْتَعْمَلَ عَلَيْهِمْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، فَمَضَى فِي السَّرِيَّةِ فَأَصَابَ جَارِيَةً فَأَنْكَرُوا عَلَيْهِ، وَتَعَاقَدَ أَرْبَعَةٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا: إِذَا لَقِينَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخْبَرْنَاهُ بِمَا صَنَعَ عَلِيٌّ، وَكَانَ المُسْلِمُونَ إِذَا رَجَعُوا مِنَ السَّفَرِ بَدَءُوا بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَلَّمُوا عَلَيْهِ، ثُمَّ انْصَرَفُوا إِلَى رِحَالِهِمْ فَلَمَّا قَدِمَتِ السَّرِيَّةُ سَلَّمُوا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَامَ أَحَدُ الأَرْبَعَةِ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَمْ تَرَ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ صَنَعَ كَذَا وَكَذَا، فَأَعْرَضَ عَنْهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ قَامَ الثَّانِي فَقَالَ مِثْلَ مَقَالَتِهِ، فَأَعْرَضَ عَنْهُ، ثُمَّ قَامَ إِلَيْهِ الثَّالِثُ فَقَالَ مِثْلَ مَقَالَتِهِ، فَأَعْرَضَ عَنْهُ، ثُمَّ قَامَ الرَّابِعُ فَقَالَ مِثْلَ مَا قَالُوا، فَأَقْبَلَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالغَضَبُ يُعْرَفُ فِي وَجْهِهِ، فَقَالَ: «مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ؟ مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ؟ مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ؟ إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي» - الترمذي, 3712[4]

Rasulullah saw mengutus sebuah angkatan perang dan mengangkat Ali bin Abu Talib sebagai pemimpin mereka, lalu Ali (menggauli) seorang hamba perempuan yang dalam kalangan tentera itu tidak menyukai perbuatan Ali. Empat sahabat Rasulullah saw mengadakan kesepakatan, dan mereka berkata: "Bila kita bertemu Rasulullah saw kita laporkan apa yang telah diperbuat oleh Ali”

 

Apabila kaum muslimin kembali dari peperangan, mereka menghadap dan mengucapkan salam terlebih dahulu kepada Rasulullah saw lalu mereka pergi kerumah masing-masing. Maka tatkala angkatan perang tersebut telah kembali, mereka menghadap kepada Rasulullah saw. Salah seorang dari empat orang tersebut berdiri sambil berkata: "Wahai Rasulullah! Tidakkah Anda mengetahui (apa yang dilakukan) Ali bin Abi Talib; dia telah melakukan begini dan begini".

 

Rasulullah saw berpaling darinya. Lalu berdiri lelaki yang kedua seraya mengatakan seperti apa yang dikatakannya, namun baginda masih berpaling darinya. Giliran lelaki yang ketiga, dia berdiri sambil mengatakan seperti apa yang dikatakannya, namun baginda tetap berpaling darinya. Lalu berdirilah lelaki keempat seraya mengatakan seperti apa yang telah mereka katakan, maka Rasulullah saw menghadapkan mukanya dan kelihatan dari raut wajah baginda sangat marah. Baginda pun bersabda: "Apa yang kamu inginkan dari Ali?" Apa yang kamu inginkan dari Ali? Apa yang kamu inginkan dari Ali? Sungguh Ali adalah bahagian dariku dan aku juga termasuk bahagian darinya, dia adalah wali setiap orang yang beriman selepasku"

 

Saidina Ali jadi Khalifah selama 5 tahun sahaja. Menurut AL-‘AINI, dia dibunuh malam jumaat pada 17 ramadan tahun 40 hijrah, ketika itu umurnya 63 tahun. Menurut AL-SAHRANPURI, orang yang membunuhnya bernama ABDUL RAHMAN BIN MULJAM seorang TOKOH KHAWARIJ dengan menggunakan pedang beracun.

 

Cara bunuh itu, ada dua riwayat:

a.                  Dikatakan dia dibunuh semasa sedang menjadi imam solat subuh berjemaah di masjid Kufah.

b.                  Ada kata, dia ditikam semasa dalam perjalanan ke masjid. Selepas dia ditikam, dia di bawa ke rumah. Kemudian dia berkata:

 

أبصروا ضاربي أطعموه من طعامي، واسقوه من شرابي، النفس بالنفس، إن هلكت، فاقتلوه كما قتلني وإن بقيت رأيت فيه رأيي

“Lihatlah orang yang menikam aku. Berilah dia makan dari makananku. Berikan dia minum dari minumanku. Nyawa dengan nyawa, jika aku mati. Bunuhlah dia sepertimana dia membunuhku. Jika aku hidup, aku mahu melihatnya”

 

Selepas kematian Ali, anaknya saidina Hasan menjadi khalifah dengan kekal bertapak di Kufah. Lingkungan 6 hingga 8 bulan, berlaku perjanjian antara Hasan dan Muawiyyah untuk dia letak jawatan dan serahkan jawatan kepada Muawiyyah demi mengelak dari pertumpahan darah. Ketika itu, Muawiyyah sudah menguasai Syam dan Mesir, sedangkan tentera Hasan lemah selepas dari serangan Khawarij.

 

Menurut dakwaan, antara kandungan perjanjian adalah selepas kematian Muawiyyah, jawatan itu dikembalikan balik kepada Hasan dan kemudiannya diberikan kepada Husin. Menurut Ibn kathir dan Ibn Atsir, perjanjian itu dibantah oleh Husin dan mendesak agak berperang sehingga Muawiyyah kalah.

 

Selepas dari kematian Hasan, kemudian kematian muawiyyah, Husin pun umum revolusi terhadap pemerintahan Yazid sehingga dia terbunuh di karbala, Iraq.

 

Menurut beberapa dakwaan yang tidak dapat dipertanggungjawab bahawa kononnya pada era itu, celaan yang dilakukan oleh Umawi terhadap Ali dan keluarganya berlaku sehingga di atas mimbar jumaat, sehingga ia dibatalkan oleh Umar bin Abdul Aziz.

 

 

 



[1] SANAD:

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، عَنِ الحَكَمِ، عَنْ مُصْعَبِ بْنِ سَعْدٍ، عَنْ أَبِيهِ

[2] SANAD:

حَدَّثَنَا يُوسُفُ بْنُ مُوسَى القَطَّانُ البَغْدَادِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ قَادِمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ صَالِحِ بْنِ حَيٍّ، عَنْ حَكِيمِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنْ جُمَيْعِ بْنِ عُمَيْرٍ التَّيْمِيِّ، عَنْ ابْنِ عُمَرَ - [حكم الألباني] : ضعيف

[3] SANAD:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الطُّفَيْلِ يُحَدِّثُ، عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ، أَوْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ - شَكَّ شُعْبَةُ - عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ - [حكم الألباني] : صحيح

[4] SANAD:

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ الضُّبَعِيُّ، عَنْ يَزِيدَ الرِّشْكِ، عَنْ مُطَرِّفِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ

قال الترمذي: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ لَا نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الْوَجْهِ مِنْ حَدِيثِ جَعْفَرِ بْنِ سُلَيْمَانَ

 

No comments:

Post a Comment