SAHABAT: ALI BIN ABI TALIB (23SH-40H)
عَلِيٍّ بن ابي طالب
Nabi saw menggelarkannya
sebagai ABU TURAB. Menurut riwayat Ibn ‘Asakir, al-Tabarani dan al-Haisami, dia
digelarkan dengan ABU TURAB kerana satu hari Nabi saw ternampak dia tidur di
tanah. Dengan itu, nabi saw menggelarkannya sebagai ABU TURAB.
Dia
adalah orang yang mula-mula sekali memeluk islam dari kalangan kanak-kanak. Dikatakan
bahawa dia dilahirkan 30 bulan selepas serangan tentera bergajah.
Ibunya
adalah FATIMAH BINTI ASAD BIN HASHIM BIN ABDUL MANAF. Dan berkahwin dengan Fatimah
binti Rasulillah pada tahun ke-2 Hijrah.
Dia hijrah ke Madinah selepas tiga hari nabi saw
hijrah ke Madinah. Semasa di Madinah, dia dipersaudarakan dengan nabi saw.
Dia
terlibat dalam perang badar dan semua perang selepas itu kecuali perang Tabuk
sahaja. Hal ini kerana, dia diamanahkan agar menjaga Madinah ketika nabi saw
keluar dari Madinah.
Dia
dilantik menjadi khalifah tahun 35H di Madinah. Dia memerintah hanya 5 tahun 3
bulan sahaja. Semasa menjadi khalifah, dia mengalih pusat pemerintahan islam ke
Kufah.
Kisah
Ali ketika perang tabuk yang tidak ikut serta ke medan tabuk:
عَنْ مُصْعَبِ
بْنِ سَعْدٍ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ خَرَجَ إِلَى تَبُوكَ، وَاسْتَخْلَفَ عَلِيًّا، فَقَالَ: أَتُخَلِّفُنِي
فِي الصِّبْيَانِ وَالنِّسَاءِ؟ قَالَ: «أَلاَ تَرْضَى أَنْ تَكُونَ مِنِّي
بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ، مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَيْسَ نَبِيٌّ بَعْدِي» -
البخاري, 4416[1]
Sa’ad berkata: Nabi saw keluar ke tabuk, dan Nabi
melantik Ali sebagai pemangku (untuk menjaga Madinah). Ali berkata: apakah kamu
tinggalkan aku untuk menjaga kanak-kanak dan perempuan? Jawab nabi saw: Apakah
kamu tidak suka bahawa kamu dari kalangan aku sepertimana kedudukan Harun di
sisi Musa? Cuma tidak ada nabi selepas dari aku sahaja”
Berkenaan Saidina Ali dipersaudarakan dengan Nabi saw:
عَنْ ابْنِ
عُمَرَ، قَالَ: آخَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ
أَصْحَابِهِ فَجَاءَ عَلِيٌّ تَدْمَعُ عَيْنَاهُ، فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ
آخَيْتَ بَيْنَ أَصْحَابِكَ وَلَمْ تُؤَاخِ بَيْنِي وَبَيْنَ أَحَدٍ، فَقَالَ لَهُ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَنْتَ أَخِي فِي الدُّنْيَا
وَالآخِرَةِ» - الترمذي, 3720[2]
Ibn Umar berkata:
Rasulullah saw persaudarakan antara sahabat-sahabat. Ali pun datang dalam
keadaan menitis air dari dua matanya. Dia berkata: Wahai Rasulullah, kamu
saudarakan antara sahabat-sahabat kamu, tanpa kamu persaudarakan aku dengan
seorang pun. Nabi saw pun berkata kepadanya: Kamu adalah saudaraku di dunia dan
akhirat”
Nabi
saw anggap dia sebagai maula nabi:
عَنْ أَبِي
سَرِيحَةَ، أَوْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ - شَكَّ شُعْبَةُ - عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ» -
الترمذي, 3713[3]
“Sekiranya aku menjadikan seorang wali (penolong), maka Ali
adalah walinya”
Nabi kata, Ali adalah wali bagi nabi selepas nabi
wafat;
عَنْ عِمْرَانَ
بْنِ حُصَيْنٍ، قَالَ: بَعَثَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
جَيْشًا وَاسْتَعْمَلَ عَلَيْهِمْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، فَمَضَى فِي
السَّرِيَّةِ فَأَصَابَ جَارِيَةً فَأَنْكَرُوا عَلَيْهِ، وَتَعَاقَدَ أَرْبَعَةٌ
مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا:
إِذَا لَقِينَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخْبَرْنَاهُ
بِمَا صَنَعَ عَلِيٌّ، وَكَانَ المُسْلِمُونَ إِذَا رَجَعُوا مِنَ السَّفَرِ
بَدَءُوا بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَلَّمُوا
عَلَيْهِ، ثُمَّ انْصَرَفُوا إِلَى رِحَالِهِمْ فَلَمَّا قَدِمَتِ السَّرِيَّةُ
سَلَّمُوا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَامَ أَحَدُ
الأَرْبَعَةِ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَمْ تَرَ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي
طَالِبٍ صَنَعَ كَذَا وَكَذَا، فَأَعْرَضَ عَنْهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ قَامَ الثَّانِي فَقَالَ مِثْلَ مَقَالَتِهِ،
فَأَعْرَضَ عَنْهُ، ثُمَّ قَامَ إِلَيْهِ الثَّالِثُ فَقَالَ مِثْلَ مَقَالَتِهِ،
فَأَعْرَضَ عَنْهُ، ثُمَّ قَامَ الرَّابِعُ فَقَالَ مِثْلَ مَا قَالُوا،
فَأَقْبَلَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالغَضَبُ
يُعْرَفُ فِي وَجْهِهِ، فَقَالَ: «مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ؟ مَا تُرِيدُونَ
مِنْ عَلِيٍّ؟ مَا تُرِيدُونَ مِنْ عَلِيٍّ؟ إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي وَأَنَا
مِنْهُ، وَهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي» - الترمذي, 3712[4]
Rasulullah saw mengutus sebuah angkatan perang dan
mengangkat Ali bin Abu Talib sebagai pemimpin mereka, lalu Ali (menggauli)
seorang hamba perempuan yang dalam kalangan tentera itu tidak menyukai
perbuatan Ali. Empat sahabat Rasulullah saw mengadakan kesepakatan, dan mereka
berkata: "Bila kita bertemu Rasulullah saw kita laporkan apa yang telah
diperbuat oleh Ali”
Apabila kaum muslimin kembali dari peperangan, mereka menghadap
dan mengucapkan salam terlebih dahulu kepada Rasulullah saw lalu mereka pergi
kerumah masing-masing. Maka tatkala angkatan perang tersebut telah kembali,
mereka menghadap kepada Rasulullah saw. Salah seorang dari empat orang tersebut
berdiri sambil berkata: "Wahai Rasulullah! Tidakkah Anda mengetahui (apa
yang dilakukan) Ali bin Abi Talib; dia telah melakukan begini dan begini".
Rasulullah saw berpaling darinya. Lalu berdiri lelaki
yang kedua seraya mengatakan seperti apa yang dikatakannya, namun baginda masih
berpaling darinya. Giliran lelaki yang ketiga, dia berdiri sambil mengatakan
seperti apa yang dikatakannya, namun baginda tetap berpaling darinya. Lalu
berdirilah lelaki keempat seraya mengatakan seperti apa yang telah mereka
katakan, maka Rasulullah saw menghadapkan mukanya dan kelihatan dari raut wajah
baginda sangat marah. Baginda pun bersabda: "Apa yang kamu inginkan dari
Ali?" Apa yang kamu inginkan dari Ali? Apa yang kamu inginkan dari Ali?
Sungguh Ali adalah bahagian dariku dan aku juga termasuk bahagian darinya, dia
adalah wali setiap orang yang beriman selepasku"
Saidina Ali jadi Khalifah selama 5 tahun sahaja.
Menurut AL-‘AINI, dia dibunuh malam jumaat pada 17 ramadan tahun 40 hijrah,
ketika itu umurnya 63 tahun. Menurut AL-SAHRANPURI, orang
yang membunuhnya bernama ABDUL RAHMAN BIN MULJAM seorang TOKOH KHAWARIJ dengan
menggunakan pedang beracun.
Cara
bunuh itu, ada dua riwayat:
a.
Dikatakan
dia dibunuh semasa sedang menjadi imam solat subuh berjemaah di masjid Kufah.
b.
Ada
kata, dia ditikam semasa dalam perjalanan ke masjid. Selepas dia ditikam, dia
di bawa ke rumah. Kemudian dia berkata:
أبصروا
ضاربي أطعموه من طعامي، واسقوه من شرابي، النفس بالنفس، إن هلكت، فاقتلوه كما
قتلني وإن بقيت رأيت فيه رأيي
“Lihatlah
orang yang menikam aku. Berilah dia makan dari makananku. Berikan dia minum
dari minumanku. Nyawa dengan nyawa, jika aku mati. Bunuhlah dia sepertimana dia
membunuhku. Jika aku hidup, aku mahu melihatnya”
Selepas
kematian Ali, anaknya saidina Hasan menjadi khalifah dengan kekal bertapak di
Kufah. Lingkungan 6 hingga 8 bulan, berlaku perjanjian antara Hasan dan
Muawiyyah untuk dia letak jawatan dan serahkan jawatan kepada Muawiyyah demi
mengelak dari pertumpahan darah. Ketika itu, Muawiyyah sudah menguasai Syam dan
Mesir, sedangkan tentera Hasan lemah selepas dari serangan Khawarij.
Menurut
dakwaan, antara kandungan perjanjian adalah selepas kematian Muawiyyah, jawatan
itu dikembalikan balik kepada Hasan dan kemudiannya diberikan kepada Husin. Menurut
Ibn kathir dan Ibn Atsir, perjanjian itu dibantah oleh Husin dan mendesak agak
berperang sehingga Muawiyyah kalah.
Selepas
dari kematian Hasan, kemudian kematian muawiyyah, Husin pun umum revolusi
terhadap pemerintahan Yazid sehingga dia terbunuh di karbala, Iraq.
Menurut
beberapa dakwaan yang tidak dapat dipertanggungjawab bahawa kononnya pada era
itu, celaan yang dilakukan oleh Umawi terhadap Ali dan keluarganya berlaku
sehingga di atas mimbar jumaat, sehingga ia dibatalkan oleh Umar bin Abdul
Aziz.
[1] SANAD:
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ،
حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ شُعْبَةَ، عَنِ الحَكَمِ، عَنْ مُصْعَبِ بْنِ سَعْدٍ،
عَنْ أَبِيهِ
[2] SANAD:
حَدَّثَنَا يُوسُفُ
بْنُ مُوسَى القَطَّانُ البَغْدَادِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ قَادِمٍ
قَالَ: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ صَالِحِ بْنِ حَيٍّ، عَنْ حَكِيمِ بْنِ جُبَيْرٍ،
عَنْ جُمَيْعِ بْنِ عُمَيْرٍ التَّيْمِيِّ، عَنْ ابْنِ عُمَرَ - [حكم الألباني]
: ضعيف
[3] SANAD:
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا
شُعْبَةُ، عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَيْلٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الطُّفَيْلِ
يُحَدِّثُ، عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ، أَوْ زَيْدِ بْنِ أَرْقَمَ - شَكَّ شُعْبَةُ -
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ - [حكم الألباني] : صحيح
[4] SANAD:
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ
قَالَ: حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ سُلَيْمَانَ الضُّبَعِيُّ، عَنْ يَزِيدَ
الرِّشْكِ، عَنْ مُطَرِّفِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ
قال الترمذي: هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ لَا
نَعْرِفُهُ إِلَّا مِنْ هَذَا الْوَجْهِ مِنْ حَدِيثِ جَعْفَرِ بْنِ سُلَيْمَانَ
No comments:
Post a Comment