Wednesday, July 6, 2022

IBN AQIL (145H)

 IBN AQIL (145H)

 ابْنِ عَقِيلٍ

 

Nama penuhnya adalah ABDULLAH BIN MUHAMMAD BIN ‘AQIL BIN ABI TALIB. Dia adalah Tabiin yang tinggal di Madinah. Dikatakan meninggal dunia pada tahun 145H. Ada pendapat lain kata, dia meninggal pada 140H, ada kata 141H dan ada kata 142H.

 

Dia adalah cucu kepada ‘AQIL BIN ABI TALIB (44SH-60H) yang merupakan SAHABAT dan merupakan abang kepada JAAFAR (34SH-8H) dan SAIDINA ALI (23SH-40H). ‘Aqil adalah anak kepada FATIMAH BINTI ASAD AL-HASHIMIYYAH (Isteri ABU TALIB yang menjaga Nabi saw selepas kematian Aminah binti Wahab. Orang ke-11 dan perempuan ke-2 selepas Khadijah yang memeluk islam. Hijrah ke Madinah dan mati di sana dan ditanam di kubur baqi’)

 

‘Aqil masuk islam tahun Fath Makkah. Ada kata, selepas Hudaibiyyah. Ada kata, dia dah lama memeluk islam, tetapi dia diam sahaja. Dia hijrah ke Madinah tahun 8 hijrah. Dia adik beradik saidina Ali yang paling akhir masuk islam. Dia meninggal di akhir pemerintahan Muawiyyah (ada kata, di awal pemerintahan Yazid).

 

Adapun ABDULLAH BIN MUHAMMAD BIN ‘AQIL adalah cucunya. Tetapi, dinisbahkan kepada IBN AQIL, kerana atuknya itu popular.

 

Ibu Abdullah adalah Zainab al-Sughra binti ‘Ali bin Abi Talib, iaitu anak bongsu—anak keempat kepada Ali bin Abi Talib dan Fatimah binti Rasulillah selepas Hasan, Husin dan Zainab (Isteri Abdullah bin Jaafar bin Abi Talib). Semasa dia dilahirkan (dikatakan tahun 10 H), Fatimah beri nama ZAINAB, tetapi NABI memanggilnya UMMU KALTSUM kerana ada iras muka anak Nabi bernama Ummu Kalsum. Ada kata, namanya adalah RUQAYYAH.

 

Dalam AL-TAWASSUT dinyatakan bahawa Abdullah bin Muhammad bin ‘Aqil ini adalah SADUQ. Antara yang mengatakan hal yang sama adalah AL-TARMIZI.

 

Ramai ulama meragui dari sudut kekuatan hafalannya. Namun, al-Bukhari berkata bahawa Imam Ahmad, Ishaq bin Ibrahim dan al-Humaidi berhujah dengan hadisnya.

 

Abu al-Fath al-Ya’muri kata, Abu Isa tidak mengsahihkan hadis Ibn ‘Aqil dalam hadis ini. Namun, didapati dia mensahihkan riwayat Ibn ‘Aqil pada hadis yang lain. Justeru, wajar dianggap bahawa dia adalah HASAN. Ini juga pendapat AL-ZAHABI. Bahkan, al-Zahabi kata hadis yang dia riwayatkan tidak dapat naik darjat sahih dan tidak dapat dibuat hujah.

 

Ibn Hajar kata dalam AL-TALKHIS bahawa IBN AQIL ini buruk hafalan. Diterima hadisnya jika ada mutaba-ah. Jika tafarrud, maka setahap hasan sahaja. Jika menyalahi dengan para siqah, maka hadisnya perlu ditolak.

 

Al-NASAIE dan YAHYA BIN MAIN anggap dia doif. Ahmad dan Muhammad bin Sa’ad kata, dia mungkar yang tidak dibuat hujah pada hadisnya. Ya’qub kata, dia soduq dan hadisnya ada kedoifan yang teramat sangat. Ibn Uyaynah memasukkan dia dari salah seorang dari empat orang yang hadisnya perlu ditinggalkan. Ibn Ma’in kata, hadisnya tidak boleh dibuat hujah. Al-Tarmizi kata, dia soduq dan ada sesetengah ahli ilmu memperkatakan berkenaan hafalannya.

 

Pun begitu, terdapat ramai dalam kalangan ulama yang memujinya. Al-Bukhari kata, Ahmad, Ishaq dan al-Humaidi berhujah dengan hadis Ibn ‘Aqil.

 

Al-Bukhari mengatakan bahawa dia adalah مقارب الحديث, iaitu hadisnya hampir dengan hadis-hadis para siqah.  Ungkapan ini mengandungi maksud TA’DIL.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah, tetapi tahap penerimaan terhadapnya amat rendah.

No comments:

Post a Comment