SAHABAT: KHUZAIMAH BIN SABIT (37H)
خُزَيْمَةَ
بْنِ ثَابِتٍ
Nama penuhnya adalah KHUZAIMAH BIN SABIT BIN AL-FAKAH BIN
SA’LABAH BIN SA’IDAH AL-ANSARI yang dipanggil dengan gelaran ABU UMARAH.
Dia juga mendapat jolokan dengan panggilan ذو الشهادتين—orang yang
mempunyai dua saksi.
Gelaran itu diberikan kerana kisah Nabi saw memberi kuda dari Sawa’ bin Qais
al-Muharibi (Badwi). Setelah berlaku akad jual beli, dia ingkari bahawa nabi telah
membeli itu.
Ketika berlaku pertikaian itu,
Khuzaimah bin Sabit bersedia menjadi saksi untuk Nabi. Nabi saw tanya: macam
mana kamu jadi saksi walhal kamu tidak hadir?
Dia jawab: Aku percaya dengan
apa yang kamu bawa, kerana aku tahu, kamu tidak akan bercakap kecuali
kebenaran.
Nabi pun berkata: Barangsiapa
yang khuzaimah jadi saksi untuknya, atau terhadapnya, maka itu sudah memadai”.
Kisah ini ada pertikaian berkenaan statusnya. Ia tidak lebih sekadar
ambil pengajaran sahaja.
Khuzaimah
terlibat perang badar dan semua perang bersama dengan Nabi.
Semasa tercetus perang Siffin, dia berpihak
kepada Ali. Demikian juga ketika tercertus perang perang Jamal tetapi dia tidak
mengangkat senjata.
Semasa perang Siffin tercertus, dia tidak mengangkat
senjata. Namun, semasa tengah perang kecamuk, dia nampak Ammar bin Yasir
terbunuh. Melihat itu, dia terus cakap:
سمعت رسول الله يقول: "تقتل عماراً
الفئة الباغية"
“Aku dengar Rasulullah saw bersabda:
Ammar akan dibunuh oleh kelompok yang bughah”
Dengan itu, dia terus hunuskan pedangnya dan berperang sehingga
dia terbunuh.
Dia satu watak yang cukup disukai oleh syiah kerana dua kisah rekaan syiah
berikut;
Pertama, semasa Saqifah Bani Sa’adah bahawa semasa Abu Bakar berucap, Khuzaimah
menyampuk dengan berkata:
يا أبا بكر، ألست تعلم أنّ رسول الله
قبل شهادتي وحدي ولم يرد معي غيري؟ قال: نعم، قال: فأشهد بالله أنّي سمعت رسول
الله يقول: أهل بيتي يفرقون بين الحقّ والباطل، وهم الأئمّة الذين يُقتدى بهم
“Wahai Abu
Bakar, Apakah kamu tahu bahawa Rasulullah terima saksi aku seorang tanpa perlu
kepada orang lain.
Abu Bakar
kata: benar.
Khuzaimah
berkata: aku bersaksi dengan Allah bahawa aku dengar Rasulullah saw berkata:
ahli bait aku adalah kelompok yang memisahkan antara kebenaran dan kebatilan. Mereka
adalah para pemimpin yang perlu diikuti mereka”
Kisah ini
ada dalam kitab al-Khisal, tulisan
seorang ulama syiah Isna ‘Asyariyyah dari Iran bernama Abu Jaa’far Muhammad bin
‘Ali bin Babawaih al-Qummi.
Kedua, kisah
Ghadir Kum yang kononnnya di situ Saidina Ali dilantik menjadi khalifah oleh
Nabi bahawa Khuzaimah terlibat sama (18Zulhijjah 10H); iaitu berlaku di tempat antara
MEKAH dan MADINAH yang bernama JUHFAH.
Kisah ini juga palsu, rekaan dari puak-puak
syiah.
Walaubagaimana pun, didapati dalam enam buah kitab
hadis ahl al-Sunnah itu, hanya imam al-Bukhari sahaja tidak meriwayatkan
hadisnya.
No comments:
Post a Comment