Monday, April 18, 2022

IBRAHIM BIN SA’AD (113H-185H)

 IBRAHIM BIN SA’AD (113H-185H)

إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ

 

Nama penuhnya adalah IBRAHIM BIN SA’AD BIN IBRAHIM BIN ABD AL-RAHMAN BIN AUF AL-ZUHRI. bermakna, dia adalah cucu kepada sahabat nabi terkenal, iaitu Abdul Rahman bin Auf. Dia dipanggil sebagai Abu Ishaq. Pernah sampai Madinah dan Baghdad dan meninggal di kota Baghdad.

 

Ada dakwaan, semasa di Baghdad dia menjadi Qadhi. Al-Khatib kata, dia menjadi Qadhi semasa di Madinah. di Baghdad pula, Abu Daud pula kata, dia jadi wali Baitul mal.

 

Menurut al-Zahabi, dia adalah ulama yang berhujah mengatakan bahawa muzik tidak diharam.

 

Abdullah bin Sa’id bin Kathir pernah tanya hukum muzik. Dia jawab: halal.

  

Waki’ tidak memberi komen terhadap Ibrahim bin Sa’ad. Apabila ditanya, Waki’ jawab: aku tidak tahu dia siqah atau tidak.

 

Dia adalah Rijal al-Kutub al-Sittah serta seorang perawi siqah lagi sahih.


*** 

 

[] IBRAHIM BIN SAAD BIN IBRAHIM BIN ABDUL RAHMAN BIN AUF @ ABU ISHAQ AL-MADANI (108H – 183H[1])

 

[] dia tinggal di Baghdad. Abu Daud kata, dia menjadi penjaga baitul Mal di Baghdad[2]. Amin al-Harari kata, dia qadhi di Baghdad[3].

 

[] KHATIB kata dalam TARIKH BAGHDAD bahawa dia masuk ke baghdad tahun 84 hijrah. Dia dimuliakan oleh AL-RASHID[4].

 

[] KHATIB ada bercerita bahawa dia mengharuskan muzik dengan kayu. Dia menjadi Wali di Madinah.

 

[] ibn Uyaynah ada bercerita bahawa dia berada di sisi IBN SYIHAB. Tiba-tiba datang IBRAHIM BIN SAAD. Ibn Uyaynah muliakan dan hormat IBRAHIM secara berkata: Saad telah memberi pesanan kepadaku berkenaan anaknya[5].

 

[] Dia rijal Kutub sittah[6].

 

[] AL-BUKHARI kata, pada zamannya, dia adalah orang yang paling banyak riwayat hadis dari kalangan penduduk Madinah.

 

[] KOMENTAR

A.                  Dianggap siqah oleh AHMAD, IBN MAIN, AL-IJLI dan ABU HATIM[7].

B.                  IBN ADI kata, dia dari kalangan orang siqah. Jemaah imam ambil hadis darinya. Tanpa ada seorang pun berbeza pendapat berkenaan kitabahnya. Orang yang mempersoalkannya ada keraguan. Dia ada riwayatkan hadis-hadis yang soleh, mustaqim dari Zuhri dan sebagianya[8].

C.                  AHMAD kata, dia Mustaqimah[9].

D.                 Abu Hatim kata, dia[10] ليس به بأس

E.                  Pada peringkat awal, WAKI’ tidak ambil hadisnya. Tetapi, ambil selepas itu[11].

F.                   IBN MAIN kata, dia siqah, hujah. Aku lebih suka Ibrahim berbanding IBN ABI ZI’B berkenaan hadis al-Zuhri. Ibrahim lebih sabat berbanding al-Walid bin Kathir dan Ibn Ishaq.

G.                 IBN MAIN kata, dia siqah[12].

H.                 SOLEH JAZARI kata, hadisnya ambil dari ZUHRI tidak ada faedah. Hal ini kerana, semasa dia dengar hadis dari ZUHRI, dia masih kecil[13].

I.                    IBN KHARRASH kata, dia soduq[14].

ALI BIN ADAM kata, dia siqah, hujah. Ada orang berkata berkenaannya tanpa mencela[15].


[1] Pendapat Ibn saad, ibn al-Madini, khalifah dan Ibn Abi Khaisamah. Masyariq:1/197 | menurut Amin al-Harari, dia meninggal tahun 185 hijrah. (Mursyid:1/91)

[2] Masyariq:1/196

[3] Mursyid:1/91

[4] Masyariq:1/196

[5] Masyariq:1/197

[6] Masyariq:1/197

[7] Masyariq:1/196 | Mursyid:1/91

[8] Masyariq:1/196

[9] Masyariq:1/196

[10] Masyariq:1/196

[11] Masyariq:1/196

[12] Masyariq:1/196

[13] Masyariq:1/196

[14] Masyariq:1/196

[15] Masyariq:1/196


No comments:

Post a Comment