Sunday, April 3, 2022

SAHABAT: UMAR BIN AL-KHATTAB (40SH-23H)

 SAHABAT: UMAR BIN AL-KHATTAB (40SH-23H)

عمر بن الخطاب

 

Khalifah islam ke-2 ini, dilahirkan 27 tahun (ada kata: 30 tahun) sebelum Kenabian. Dia memeluk Islam tahun ke-5 Kenabian.

 

KISAH KEISLAMAN

 

Dia masuk Islam ketika mendengar berita bahawa adiknya, Fatimah dan adik iparnya, SAID BIN ZAID sudah memeluk Islam.

 

Semasa dia sampai ke rumah adik dan adik ipar, di situ ada sahabat Nabi bernama KHABBAB.

 

Ketika Saidina Umar sampai, mereka sedang membaca al-Quran. Umar masuk secara mengejut. Dia pun berkata: apa yang kamu baca yang aku dengar tadi?

 

Khabbab berkata: mereka membaca Taha.

 

Sa’ad bin Zaid berkata pula: apa pandangan kamu wahai Umar, jika kebenaran itu bukan pada agama kamu?

 

Umar marah lalu menumbuk adik iparnya itu. Lalu datang adik perempuannya menghalang abangnya yang memukul suaminya. Lalu umar memukul pula kepada adiknya.

 

Adiknya itu bercakap dalam keadaan marah: Aku bersaksi tiada tuhan kecuali Allah. aku bersaksi bahawa Muhammad adalah utusan Allah.

 

Apabila Umar mendengar itu, umar terdiam. Dia seakan-akan terkejut. Dia pun berkata: berikan kepadaku kitab yang ada pada kamu”.

 

Fatimah menjawab: kamu adalah najis. Tidak boleh menyentuh al-Quran kecuali yang disucikan”.

Menurut sebilangan riwayat kata, Umar bangun mandi, berwuduk dan datang semula mengambil al-Quran seraya membaca surah taha dari awal sehingga sampai ayat:

 

إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي (14)

 

Ada riwayat lain kata, dia baca surah al-Hadid, dia baca sampai kepada ayat:

 

آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَأَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ (7)

 

Kemudian, dia minta agar dia dibawa kepada Nabi Muhammad saw.

 

Apabila dia di bawa keluar dari rumah Fatimah dan Sa’ad bin Zaid, Khabbab yang ada di luar rumah itu nampak dan berkata bahawa semalam dia mendenga Rasulullah saw bersabda:

 

عَنْ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «اللَّهُمَّ أَعِزَّ الإِسْلَامَ بِأَحَبِّ هَذَيْنِ الرَّجُلَيْنِ إِلَيْكَ بِأَبِي جَهْلٍ أَوْ بِعُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ» قَالَ: وَكَانَ أَحَبَّهُمَا إِلَيْهِ عُمَر

“Ya Allah, muliakan Islam dengan yang lebih Engkau kasihi dari dua orang lelaki ini—Abu Jahal atau Umar bin al-Khattab. Berkata: antara dua ini yang paling Allah kasihi adalah Umar” (al-Tarmizi, hadis no: 3681)

 

Saidina Umar kata kepada Khabbab: bawakan aku kepada Muhammad saw.

 

Apabila sampai di tempat Nabi Muhammad, ketika itu di rumah tersebut ada Saidina Hamzah. Saidina Hamzah berkata: “jika dia datang dengan tujuan baik, kita akan akan sambut dia sepenuh hati. Jika dia bertujuan jahat, kita akan bunuh dia dengan pedangnya sendiri”

 

Apabila dia masuk, dia perhati tajam pada Nabi saw. Lalu Nabi saw bertanya: apa tujuan kamu datang, Wahai ibn Khattab. Aku tidak nampak kecuali kamu datang dengan membawakan sesuatu yang berbahagia.

 

Kata Saidina Umar: aku datang kepada kamu untuk aku beriman kepada Allah.

 

Dengan kemasukan Saidina Umar ke dalam islam, Ibn Mas’ud kata:

 

كان اسلام عمر فتحا وهجرته نصرا وإمارته رحمة, ولقد كنا وما نصلي عند الكعبة حتي أسلم عمر

“Islam saidina Umar itu adalah kemenangan, hijrahnya itu satu pertolongan. Kepimpinannya adalah rahmat. Sebelum ini, kami tidak dapat tunaikan solat di samping kaabah sehingga Umar memeluk Islam.

 

KELEBIHAN UMAR:

 

Menurut Ibn Abbas:

 

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: " لَمَّا أَسْلَمَ عُمَرُ، نَزَلَ جِبْرِيلُ فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ، لَقَدِ اسْتَبْشَرَ أَهْلُ السَّمَاءِ بِإِسْلَامِ عُمَرَ"

“ketika Umar memeluk Islam, Jibril turun dan berkata: Wahai Muhammad, penduduk langit memberi khabar gembira berkenaan keislaman Umar” (Ibn Majah, hadis no: 103—doif jiddan. Sahih Ibn Hibban, hadis no: 6883)

 

Antara ijtihad omar yang selaras dengan wahyu:

 

Pertama, Saidina Umar yang mula-mula mencadangkan agar maqam Ibrahim dijadikan sebagai tempat solat.

 

Tidak lama kemudian, turun firman Allah;

 

وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ (125) – البقرة

 

“Dan (ingatlah) ketika Kami jadikan Rumah Suci (Baitullah) itu tempat tumpuan bagi umat manusia (untuk Ibadat Haji) dan tempat yang aman; dan jadikanlah oleh Kamu Makam Ibrahim itu tempat sembahyang. Dan Kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail (dengan berfirman): "Bersihkanlah Rumahku (Kaabah dan Masjid Al-Haraam dari segala perkara yang dilarang) untuk orang-orang yang bertawaf, dan orang-orang yang beriktikaf (yang tetap tinggal padanya), dan orang-orang yang rukuk dan sujud"

 

Kedua, Saidina Umar melihat ramai orang datang berjumpa dengan Isteri Nabi. Justeru, untuk hindari dari sebarang fitnah, dia telah mencadangkan agar para isteri nabi pakai hijab.

 

Tidak lama kemudian, turun firman Allah;

 

وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمًا (53) – الأحزاب

 

“Dan apabila kamu meminta sesuatu yang harus diminta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah kepada mereka dari sebalik tabir. Cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka. Dan kamu tidak boleh sama sekali menyakiti Rasul Allah dan tidak boleh berkahwin dengan isteri-isterinya sesudah ia wafat selama-lamanya. Sesungguhnya segala yang tersebut itu adalah amat besar dosanya di sisi Allah”

 

Ketiga, ada suatu hari ada beberapa tindakan para Isteri Nabi menyebabkan Nabi saw merajuk. Melihat keadaan itu, Saidina Umar ugut agar Nabi saw ceraikan para isteri nabi dan nabi kahwin dengan perempuan yang lebih baik.

 

Tidak lama kemudian, turun firman Allah:

 

عَسَى رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَكُنَّ أَنْ يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيْرًا مِنْكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَارًا (5) – الطلاق

 

“Boleh jadi, jika Nabi menceraikan kamu, Tuhannya akan menggantikan baginya isteri-isteri yang lebih baik daripada kamu, - yang menurut perintah, yang ikhlas imannya, yang taat, yang bertaubat, yang tetap beribadat, yang berpuasa, - (meliputi) yang janda dan yang anak dara”

 

Keempat, selepas dari perang badar, Nabi saw bertanya pendapat Abu Bakar berkenaan tawanan perang. Abu Bakar mencadangkan agar tawanan itu dibayar tebus.

 

Apabila Nabi saw bertanya pendapat Saidina Umar, dia mencadangkan agar dibunuh sahaja tawanan perang tersebut.

 

Nabi memilih pendapat Saidina Abu Bakar, tetapi tidak lama kemudian turun ayat yang berpihak dengan pendapat saidina Umar. firman Allah;

 

مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (67) – الأنفال

 

“Tidaklah patut bagi seseorang Nabi mempunyai orang-orang tawanan sebelum ia dapat membunuh sebanyak-banyaknya di muka bumi. Kamu menghendaki harta benda dunia (yang tidak kekal), sedang Allah menghendaki (untuk kamu pahala) akhirat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana”

 

PEMBUNUHAN TERHADAP UMAR

 

Saidina Umar menjadi khalifah selama 10 tahun lebih, iaitu bermula dari tahun 13 Hijrah sehingga 23 Hijrah.

 

Dia dibunuh pada tahun 23 Hijrah, iaitu ditikam oleh Abu Lu’lu’ah.

 

Abu lu’lu’ah tikam Saidina Umar semasa solat subuh. Selepas dia tikam saidina Umar, dia turut tikam pula 13 orang yang berada di keliling saidina Umar. 7 orang dari kalangan mereka meninggal dunia. Selepas itu, ia tikam dirinya sendiri sampai dia mati.

 

Selepas Umar ditikam, dia tanya: mana Abdul Rahman bin Auf. Minta dia jadi imam solat Jemaah.

Kemudian, dia bertanya kepada anaknya, Abdullah bin Umar: Siapa yang mahu membunuh aku?

 

Jawab Abdullah: Abu Lu’lu’ah.

 

Apabila Saidina Umar dengar itu, dia kata: Alhamdulillah yang tidak jadikan aku dibunuh pada tangan orang yang mengucap “la ilaha Illa Allah”.

 

Umar kata begitu, kerana Abu Lu’lu’ah adalah seorang majusi atau Nasrani.

No comments:

Post a Comment