Thursday, September 29, 2022

ISHAQ BIN IBRAHIM (161H-238H)

ISHAQ BIN IBRAHIM (161H-238H)

إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ

 

Nama penuhnya adalah ISHAQ BIN MAKHLAD BIN IBRAHIM BIN ABDULLAH BIN MATAR AL-HANZALI. Sering dipanggil ISHAQ BIN RAHWIYYAH atau ABU YA’QUB BIN RAHWAIYYAH AL-MARUZI.

 

Dia dilahirkan di Turkumanistan dan meninggal dunia di Nisabur (kini: Iran).

 

Dia dikenali sebagai ISHAQ BIN RAHWIYYAH kerana bapanya dilahirkan dalam perjalanan ke MEKAH yang penduduk مرو namakan sebagai RAHWIYAH (iaitu, orang kelahiran dalam permusafiran).

 

AHMAD BIN SALAMAH berkata bahawa dia dengar ISHAQ sendiri cerita bahawa gabenor ABDULLAH BIN TAHIR bertanya kepadanya: apa makna RAHWIYYAH? Apakah kamu tidak marah kepada orang yang memanggilmu dengan panggilan ini?

 

Ishaq pun bercerita bahawa ayahnya dilahirkan dalam perjalanan ke mekah. Dalam bahasa orang marawazah (المراوزة), ia disebut RAHWIYYAH. Bapaku tidak suka dipanggil begitu. Adapun aku, aku tidak marah. (al-Siyar)

 

Dia sempat berjumpa dan mendengar ilmu dari ABDULLAH BIN MUBARAK (118H-181H), WAKI’E BIN AL-JARRAH, ABU MUAWIYAH AL-DHORIR, HAMMAD BIN SALAMAH, SUFYAN BIN UYAYNAH, AL-FUDHAIL BIN IYADH AL-TAMIMI, ABDUL RAZZAQ AL-SUN’ANI dan ramai lagi.

 

 pada tahun 184 hijrah, dia bermusafir ke Iraq yang ketika itu umurnya 23 tahun.

 

Dia sempat sampai ke beberapa negara seperti HIJAZ, YAMAN, SYAM dan kembali semula ke BAGHDAD. Dia tidak masuk ke Mesir.

 

Selepas itu, dia pulang ke Khurasan dan menetap di Naisabur. Di situ dia mengajar sehingga dia meninggal dunia.

 

Dia bukan sekadar alim dalam ilmu hadis, malah alim dalam ilmu fiqh, tafsir dan bahasa arab. Dalam pengajian ilmu hadis, dia mahir dalam selok belok sanad, al-Jarh wa al-Ta’dil serta Illat hadis.

 

Ramai peneliti menyebut bahawa dia adalah orang yang mengideakan kepada al-Bukhari agar himpunkan hadis-hadis sahih sahaja dalam satu kitab. Hal ini ketika Imam al-Bukhari berada dalam majlis Ishaq yang ketika itu dia berkata kepada al-Bukhari:

لو جمعتم كتابا مختصرا لصحيح سنة النبي

 

KOMENTAR POSITIF:

(a)                NAI’M BIN HAMMAD kata, apabila kamu jumpa orang khurasan memburukkan Ishaq, ketahuilah bahawa orang itu bermasalah dalam beragama.

(b)                AL-DARIMI kata, penduduk timur dan barat mengakui kebenarannya الصدق

(c)                KHATIB AL-BAGHDADI kata, para ahli ilmu dari bilang hadis dan fiqh, serta ahli kebenaran, hafaz, warak dan zuhd akui Ishaq.

(d)                AL-NASAIE kata, dia siqah ma’mun serta imam.

(e)               ABU ZUR’AH kata, aku tidak pernah jumpa orang yang lebih hafaz berbanding ISHAQ.

(f)                 ABU HATIM kata, mengkagumkan dari sudut ketelitian dan kesejahteraan dari kesalahan bersama kekuatan hafazannya.

(g)                IBN AL-QAYYIM kata, pada zamannya, ishaq adalah orang yang terkemuka dalam bidang ilmu, hadis, tafsir, sunnah, amar makruf dan nahi mungkar. Kuat melawan fahaman jahmiyyah serta ahli bid’ah di Khurasan. Dia adalah ulama yang menyebarkan sunnah di Khurasan.

No comments:

Post a Comment