MUHAMMAD BIN SIRIN (33H-110H)
مُحَمَّدٍ بن
سيرين
Dia dipanggil dengan ABU BAKAR AL-ANSARI AL-BASRI. Dia
salah seorang ulama yang menghafal hadis sehingga digelar sebagai AL-HAFIZ.
Sering disebut sebagai orang yang mahir dalam ilmu
takwil mimpi, bahkan sebenarnya dia turut mahir dalam ilmu tafsir dan ilmu
hadis. Dia adalah tabiin.
Dia dilahirkan di era pemerintahan Saidina Osman.
Bapanya adalah hamba kepada ANAS BIN MALIK. Bapanya telah dimerdekakan oleh
Anas selepas dari PERANG AIN AL-TAMAR (tempat di barat kufah) yang dikepalai
oleh Khalid bin al-Walid.
Ibunya bernama SOFIYAH yang merupakan hamba kepada ABU
BAKAR AL-SIDDIQ, lalu dimerdekakan.
Dia terkenal dengan warak, sehinggakan setelah HAJJAJ
mati, ada orang kutuk HAJJAJ, dia terus menegur dengan berkata: Hajjaj sudah
mati. Tindakan kamu sebegini, dibimbangi berdosa di sisi Allah lebih besar dari
dosa yang dilakukan oleh HAJJAJ.
Kewarakannya lebih terserlah, apabila diceritakan
bahawa semasa dia di pasar, ada orang ternampak dia terus beristighfar dan
bertasbih dan tahlil.
Dia seorang peniaga di pasar. Apabila dia pulang dari
berniaga pada waktu malam, dia akan solat dan membaca al-Quran sehingga
menangis.
Abu Qilabah ada bercerita bahawa ada seseorang lelaki
datang berjumpa dengan Ibn Sirin. Dia kata, dia mimpi kencing berdarah. Ibn
Sirin tanya dia: apakah kamu ada setubuhi isteri kamu ketika dia sedang haid?
Dijawab: ya. Ibn Sirin pun kata: takutlah kamu kepada Allah dan jangan ulangi
lagi.
Mahdi bin Maimun ada bercerita bahawa ada suatu hari
dia nampak Ibn Sirin sedang berbual dengan beberapa orang temannya. Kelihatan
dia ketawa sehingga dia berbongkok. Lalu, ada salah seorang mereka membaca
hadis, dia terus terdiam seperti orang yang mati.
Asy’as berkata: ibn Sirin apabila ditanya hukum halal
– haram, warna mukanya akan berubah.
Ibn Syubrumah pernah berkata: aku tidak nampak orang
yang amat berani dalam fatwanya.
Hisham pernah kata:
ما
رأيت أحدًا عند السلطان أصلب من ابن سيرين
Aku tidak nampak seorang pun yang lebih keras
terhadap sultan berbanding ibn Sirin.
Tidak dinafikan bahawa Ibn Sirin memang mahir dalam
takwil mimpi. Namun, kitab ta’bir ru’ya yang disandarkan kepada Ibn Sirin tidak
boleh dipertanggungjawabkan.
Ada dakwaan mengatakan bahawa kitab tersebut,
sebenarnya bukan tulisan Ibn Sirin, tetapi tulisan seorang ulama bermazhab
syafie bernama ABDUL MALIK BIN MUHAMMAD AL-KHARKUSHI AL-NAISABURI (407H)
Dia adalah pemula kepada penggunaan perkataan AHL
AL-SUNNAH. Dalam riwayat ada menyebyt bahawa dia berkata:
لم
يكونوا يسألون عن الإسناد فلما وقعت الفتنة قالوا سموا لنا رجالكم فينظر إلى أهل
السنة فيؤخذ حديثهم وينظر إلى أهل البدع فلا يؤخذ حديثهم
“Dahulu,
mereka tidak tanya sanad. Apabila berlaku fitnah, mereka berkata: sebutkan
nama-nama rijal kamu kepada kami. Perlu diperhatikan kepada Ahli al-Sunnah,
maka diambil hadisnya. Dan dilihat kepada ahli bid’ah, maka hadis mereka tidak
boleh diambil”
Orang yang kuat berpuasa dengan puasa Nabi Daud.
Dia menolak riwayat secara makna. Ibn
Sa’ad kata, dia seorang siqah ma’mun faqih ilmu banyak serta warak.
Ahmad,
Ibn Main dan ibn Hibban kata, dia seorang siqah. Bakar al-Muzani kata, aku
tidak pernah jumpa orang sewarak Ibn Sirin. Bahkan, Ibn Hibban kata, dia orang
yang paling warak dalam kalangan penduduk basrah.
Dia adalah Rijal al-Kutub
al-Sittah, serta seorang perawi yang siqah lagi sahih.
No comments:
Post a Comment