Thursday, August 3, 2023

YAHYA BIN AYYUB AL-MISRI @ ABU AL-ABBAS AL-GHAFAQI AL-MISRI (168H)

يَحْيَى بْنُ أَيُّوبَ

[] YAHYA BIN AYYUB AL-MISRI @ ABU AL-ABBAS AL-GHAFAQI[1] AL-MISRI (168H[2])

 

[] Salah Seorang fuqaha’ dan Ulama Mesir pada zamannya. Ada kata, dia sempat menjadi Qadhi di mesir.

 

[] para imam sittah berhujah dan meriwayatkan hadisnya. Al-Bukhari keluarkan dua hadisnya tetapi dengan disertakan dengan perawi lain sama.

 

[]  KOMENTAR POSITIF;

A.                  Kutub Sittah[3].

B.                  Dianggap siqah oleh AL-BUKHARI, IBRAHIM AL-HARBI, IBN HIBBAN[4]

C.                  IBN MAIN (murid: Ishaq al-Kawsaj) kata, dia siqah soleh[5]

D.                 YAAQUB BIN SUFYAN kata, dia siqah hafiz[6].

E.                  ABU DAUD kata, dia soleh[7].

F.                   NASAIE kata, dia ليس به بأس[8]

G.                 YAAQUB BIN SUFYAN kata, dia siqah, hafiz[9].

H.                 AHMAD BIN ‘ADI kata, dia fuqaha dan ulama mesir. Dikatakan bahawa dia sempat jadi Qadhi di Mesir. Di sisiku, dia Soduq.

 

[] KOMENTAR PERTENGAHAN;

I.                    AL-SAJI kata, dia soduq waham[10].

J.                    NASAIE kata, dia tidak kuat[11]. Di waktu lain pula kata, ليس به بأس[12]

K.                  AL-HAKIM kata, jika dia riwayatkan hadis secara hafalan, dia buat silap. Tetapi jika dia riwayat secara catatan, maka dia ليس به بأس[13]

L.                   IBN ABI HATIM kata, hadisnya ditulis tetapi tidak boleh dibuat hujah[14].

M.               ZAHABI kata, dia punyai banyak riwayat yang pelik (gharaib) dan Mungkar. Para perawi sahih menjauhkan diri dari riwayatnya. Dia adalah Hasan al-Hadis.

N.                 ABU HATIM kata, dia lebih aku suka berbanding ABDUL RAHMAN BIN ABI AL-MAWWAL. Dia sidq dan tidak boleh dibuat hujah.

 

 

[] KOMENTAR NEGATIF;

O.                 AHMAD BIN SOLEH kata, dia banyak perkara yang dia menyalahinya[15].

P.                  AHMAD kata, dia buruk hafalan[16]. Di tempat lain pula kata, dia banyak buat salah[17].

Q.                 AL-UQAILI letak dia dalam senarai para doif[18].

R.                  IBN SAAD kata, dia mungkar al-hadis[19].

S.                   AL-DARAQUTNI kata, setengah hadisnya ada idhtirab[20].

T.                  IBN ABD AL-BAR kata, dia tidak sabit, dan tidak ada sanadnya yang boleh dipegang قائم.[21]



[1] manhal:2/130

[2] manhal:2/131| Aini:1/370

[3] Aini:1/370

[4] manhal:2/130 | Bazl:2/19

[5] manhal:2/130 | Aini:1/370

[6] manhal:2/130

[7] Bazl:2/19

[8] Bazl:2/19

[9] Bazl:2/19

[10] manhal:2/130

[11] Bazl:2/19

[12] manhal:2/130

[13] manhal:2/130 | Bazl:2/19

[14] Bazl:2/19

[15] manhal:2/130

[16] manhal:2/130 | Bazl:2/19

[17] Bazl:2/19

[18] manhal:2/130 | Bazl:2/19

[19] manhal:2/131 | Bazl:2/19

[20] Bazl:2/19

[21] ruslan:2/156

No comments:

Post a Comment